مشاوره انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری

تبلیغات

معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های درسی | آموزش زبان | هنری | فنی و مهندسی

 

کتاب خلاقیت‏ های تدریس در الگویابی و تقارن ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

گردآوری و تالیف: جواد ساعی و زهرا ساعی

 

متاسفانه اکثر دانش آموزان ریاضی را درسی دشوار می‌انگارند که باید آن را با نشستن در کلاس‌های کاملا انتزاعی و پیچیده فرا گیرند. در این کتاب نویسنده  به عنوان یک معلم ابتدایی و علاقه‌مند به جذابیت‌های ریاضی تصمیم گرفته تا ایده‌های جالب، به روز و جهانی برای آموزش، تدریس، ارائه فعالیت‌های تکمیلی، ارائه تکلیف و همچنین ارزشیابی را در حوزه‌های مختلف ریاضی ابتدایی جمع‌آوری نماید.

کتاب حاضر، در دو بخش مختلف الگویابی و تقارن، به ایده‌های جالب و آسانی که موجب خلاقیت در تدریس معلم و یادگیری آسان‌تر، دقیق‌تر و شیرین‌تر دانش آموز است؛ شکل گرفته است.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب خلاقیت‏ های تدریس در الگویابی و تقارن

 

کتاب زبان تخصصی فیزیک ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

مولف: نگین رسولی

 

امروزه اهمیت یادگیری زبان انگلیسی بر هیچ کس پوشیده نیست. با توجه به پیشرفت روز افزون علم، قابلیت دسترسی به متون ترجمه شده کاهش می‌یابد و برای همگامی با این پیشرفت، ناگزیر به استفاده از متون اصلی هستیم. به علاوه اینکه، این درس یکی از موارد امتحانی مهم در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترا محسوب می‌شود و نقش تعیین کننده‌ای در رتبه‌ی کل دانشجویان ایفاء می‌کند. امید است کتاب حاضر که بدین منظور مهیا گردیده است، دانشجویان را در پیمودن این مسیر، همراهی کند.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب زبان تخصصی فیزیک

 

کتاب راهنمای خودآموز کتاب آلمانی ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

ترجمه و گردآوری: مهتاب افسری

 

اولین گام در یادگیری زبان آلمانی، آشنایی با موضوعات عمومی و گسترده زبان است. از جمله صحبت راجع به خود، مکالمات ابتدایی در حد احوالپرسی، آشنایی اولیه با بیان احساسات و بنابراین اگر قصد یادگیری زبان آلمانی را به صورت خود آموز دارید، کتاب پیش رو برای شما بسیار مناسب خواهد بود.  کتاب Studio d در سطوح مختلفی از زبان آلمانی از A1 تا B1 را در برمی‌گیرد و یکی از قوی ترین و بهترین کتابهای موجود برای یادگیری زبان آلمانی می‌باشد که از ساختار و نظم خاصی برای یادگیری گام به گام آلمانی پیش می‌رود. این کتاب راهنما، کتاب مناسبی برای زبان آموزانی هست که فرصت زیادی برای کلاس ندارند و ترجیح می‏دهند که به صورت خودآموز شروع به یادگیری زبان کنند.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب راهنمای خودآموز کتاب آلمانی

 

 

کتاب آرایشگری یه بازیه، آرایشگریه بازیکن ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

مؤلفین: محمد خلیلی و استاد على عابدى

 

هنر آرایشگری یه بازیه و ما یه بازیکن و در بازی، تمرین، رکن اصلی پیشرفت محسوب می شود. نویسندگان  با هدف برای بالا بردن سطح آرایشگری کشور این کتاب را با زبانی روان و ساده به رشته تحریر درآورده اند.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب آرایشگری یه بازیه، آرایشگریه بازیکن

 

کتاب دانش پیشرفته پرواز انتشارات کلید پژوه

 

 

تالیف و ترجمه: خلبان حامد مسعودی فر و خلبان مرتضی عبدشریفی

 

این کتاب از شش بخش تشکیل شده است که ابتدا از مبانی مربوط به شناخت هواپیما شروع می‏ شود و به تدریج با مباحث تجربی پرواز و آشنایی با سیستم‏ های هواپیما و همچنین اصول ناوبری به اتمام می‏رسد. همچنین در نگارش این کتاب سعی بر این بوده که اصطلاحات تخصصی مربوط به پرواز دستخوش کمترین تغییرات باشد و از اصطلاحات به زبان اصلی استفاده شود.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب دانش پیشرفته پرواز

 

کتاب تورات موسی ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

برگردان: سیاوش فاتحی

 

این کتاب برگردانی است از شش بخش نخست the bible NRSV ویراسته zaine Ridling می باشد. این برگردان با قلمی ساده و روان به تحریر در آمده که برای همگان قابل فهم باشد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب تورات موسی

 

کتاب انجیل بارنابا ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

برگردان: سیاوش فاتحی

 

این کتاب برگردانی است از متن انگلیسی انجیل بارنابا که لانزدال و لورا راگ (Lonsdale and lorua ragg) آنرا پدید آورده اند. این برگردان با قلمی ساده و روان به تحریر در آمده که برای همگان قابل فهم باشد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب انجیل بارنابا

 



معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های علمی | عمومی | ادبیات | حقوق)

 

کتاب آداب معاشرت برای مدیران انتشارات کلید پژوه

 

 

مولف: کبری سبزعلی یمقانی

 

انسان بر اساس ادراک خود تصمیم می‌گیرد. ادراکات و برداشت‌های ذهنی دنیای اطراف ما را شکل می دهند. ادراکات انسان‌ ریشه در فرهنگ دارد و هر فردی تحت تأثیر محیط‌های فرهنگی مختلف از خانواده، سازمان تا فرهنگ ملی قرار دارد. هر فرهنگی مختصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد. تعامل با هر فرهنگ مستلزم شناخت آن فرهنگ، آداب و رسوم و سپس برخورد برنامه‌ریزی شده با آن است. کتاب “آداب معاشرت برای مدیران” راهنمای آداب معاشرت و تعاملات اثربخش با افراد، گروه‌ها و ملیت‌ها است. پیش‌زمینه‌ی برنامه‌ریزی برای تعاملات اثربخش، کسب اطلاعات و آگاهی است. این کتاب، اطلاعات و آگاهی‌های لازم را در خصوص آداب معاشرت موثر ارائه می‌دهد، به نحوی که از طریق آن می‌توانید تعاملات خود را در محیط‌های مختلف برنامه‌ریزی و کاملاً سنجیده عمل نمایید.

در این کتاب با پوشش مناسب جلسات مختلف آشنا می‌شوید که در فرهنگ‌‌های گوناگون معانی مختلف دارند. همچنین، یاد می‌گیرید هر رنگی در هر کشور نماد چه چیزی است و چه رنگ‌هایی را در جلسات نباید پوشید. می‌آموزید کدام اعمال در کشورهای مختلف بی‌احترامی یا حتی توهین تلقی می‌شود. فرا می‌گیرید در عین رسمیت، به عوامل غیررسمی تعاملات خود توجه کنید. با یافته‌های جدید علم روانشناسی صنعتی و سازمانی، زبان بدن، جذابیت‌های ظاهری و کاریزماتیک، با جذبه صحبت کردن و معانی که می‌توان با آن‌ها منتقل کرد؛ آشنا می‌شوید.  خواهید آموخت برای متقاعد کردن طرف مقابل چه چیزهایی حائز اهمیت است. یاد می‌گیرید از طریق یافته‌های علمی بازاریابی حسی، فضای فیزیکی جلسات و نشست‌های خود را به تأثیرگذارترین شکل ممکن تغییر دهید و پیروز مذاکرات باشید.

در کتاب “آداب معاشرت برای مدیران”خواهید دید، چطور می‌توانید با تغییر عادات بد، رعایت نکات مثبت و پسندیده، استفاده از تکنیک‌های مختلف در محیط کار، دیدگاه، و ذهن دیگران را در راستای مناسب تغییر دهید و موقعیت شغلی خود را ارتقاء بخشید. این کتاب دارای نکات ارزشمندی است که می‌تواند برای مدیران و مسئولان در تمامی بخش‌ها، دیپلمات‌ها، سفرا و کاردارهای فرهنگی، استادان دانشگاه، مربیان ورزشی و تمامی کسانی که به نوعی خواستار تعامل سازنده و اثربخش با دیگران هستند، مفید واقع شود.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب آداب معاشرت برای مدیران

 

کتاب توسعه خودانگیخته و تکامل اجتماعی انتشارات کلید پژوه

 

 

نویسنده: محمدقلی یوسفی

 

زندگی انسان در جامعه مانند زندگی سایر جانداران یک فرایند گزینشی تطبیقی و سازگاری با محیط است. اما این تطبیق و سازگاری را با مدد عقل انتخاب نکرده است بلکه به اقتضای شرایط با تقلید و یادگیری از افراد موفق انجام داده است. این جامعه انسانی و ساختار از پیش تعیین شده آن نیست که قواعد مناسب را برای خود وضع نمود بلکه این قواعد بودند که نظم اجتماعی را ایجاد نمودند.

در این فرایند پیشرفت‌‌هایی که در نهاد‌های انسانی و در شخصیت انسان صورت می‌گیرد را می‌توان به طور کلی به انتخاب طبیعی مناسب‌ترین عادت فکری و فرایند تطبیق و سازگاری نسبت به شرایط محیطی مرتبط دانست که به‌طور مرتب با رشد جوامع و با تغییر نهاد‌هایی که انسان‌ها تحت آن‌ها زندگی می‌کنند تغییر می‌کنند و تکامل می‌یابند. تکامل یک فرایند تغییرات پیوسته، مداوم و تدریجی و برگشت‌ناپذیر در طول یک دوره نسبتاً طولانی است که در آن افراد و گروه‌های اجتماعی تغییر می‌کنند و متناسب با شرایط محیطی تنوع پیدا می‌کنند. مناسب‌ترین آنها دوام آورده و تکامل پیدا می‌کند. به عبارت دیگر تحولات اقتصادی اجتماعی همانند فرایندهای تکاملی موجودات زنده تغییر و تکامل پیدا می‌کنند. با تطبیق باز هم بیشتر افراد و عادت‌‌های آن‌ها نسبت به تغییر محیط، نهاد‌های جدید شکل می‌گیرند و جامعه توسعه می‌یابد.

این کتاب محصول بیش از سه دهه مطالعه پژوهش و اندیشه در زمینه مسائل توسعه اقتصادی است که نویسنده با عشق و علاقه و کار شبانه‌روزی و نگاه مستمر به آخرین یافته‌های علمی در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران برجسته این موضوع به پایان رسانده است. همان‌گونه که گفته شد در نوشتن این کتاب نویسنده از نظریات و نوشته‌های صاحب‌نظران بسیاری بهره فراوان برده است.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب توسعه خودانگیخته و تکامل اجتماعی

 

کتاب همانند یک پرنس و پرنسس باشیم!انتشارات کلید پژوه

 

 

مولف: کبری سبزعلی یمقانی

 

در دنیای پرتلاطم امروز یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای موفقیت در هر زمینه‌ای در اختیار داشتن شبکه‌ای گسترده و پویا از ارتباطات با افراد جامعه است. مقبولیت و محبوبیت درون چنین شبکه‌ای از روابط می‌تواند نقش موثری در موفقیت و کامیابی ما در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی داشته باشد. افراد قبل از هر چیز از طریق رفتارهای اجتماعی ما در مورد منش و دیدگاه‌هایمان قضاوت می‌کنند، چرا که این تنها بخش قابل رویت از شخصیت ما است. بنابراین اصلاح و تقویت رفتارهای مقبول و موردپسند جامعه بخش عمده‌ای از مسیر موفقیت ما را هموار می نماید. متخصصان علوم روانشناسی و جامعه‌شناسی از چنین فرآیندی با عنوان برندینگ شخصی یاد می کنند، که در آن شخص با ایجاد تمایز و برتری در رفتارهای اجتماعی‌مان و تعالی و تکامل بخشیدن به آن‌ها تصویر ذهنی مثبتی را در دیگران و در خود ایجاد نماید. این کتاب می‌کوشد تا با ارائه رهنمودهای رفتاری، الگوهای رفتاری ما را اصلاح نموده و ارتقا بخشد. تفاوت قابل توجه این کتاب با دیگر کتب موجود در حوزه موفقیت فردی و برندینگ شخصی، عملی و کاربردی بودن راهکارها و دستورالعمل‌های آن است که می تواند تفاوت عمده‌ای در جایگاه اجتماعی ما در نظر دوستان، شرکای تجاری، خانواده و از همه مهم‌تر خودانگاره شخصی ایجاد کند و این همان معنای اصیل پرنس و پرنسس بودن است که در سراسر این کتاب به آن اشاره شده است.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب همانند یک پرنس و پرنسس باشیم

 

کتاب فرهنگ واژگان رفتار مصرف کننده ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

مولفین: جی. پل پیتر جری سی. اولسون

تلخیص و ترجمه: دکتر احمد روستا و کبری سبزعلی یمقانی

 

این کتاب به منظور تعمیق درک و تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده به رشته تحریر درآمده است و هدف از تهیه کتاب فرهنگ واژگان رفتار مصرف کننده وجود خلاء فرهنگ واژگان جامع در حوزه رفتار مصرف کننده بود. جذابیت این کتاب در ۲ زبانه بودن آن می‌باشد که باعث می‌شود خواننده همزمان ترجمه و اصل آن را مقابل هم قرار داده و با واژگان تخصصی بیشتری آشنا شود. همچنین این کتاب بیش از ۳۰۰ واژه‌ی تخصصی رفتار مصرف کننده را در بردارد که در حجم کوچک خود به صورت یکپارچه و گام به گام مطالب بخش تخصصی رفتار مصرف کننده را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و بر جذابیت مطالب و اشتیاق مخاطب به مطالعه آن می‌افزاید.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب فرهنگ واژگان رفتار مصرف کننده

 

کتاب فرهنگ واژگان روانشناسی صنعتی و سازمانی ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

مولف: استیون جی روگلبرگ

تلخیص و ترجمه: کبری سبزعلی‌یمقانی و لیلا پیری

 

امروزه با توجه به پیشرفت و گسترش علم روانشناسی صنعتی و سازمانی نیاز به یک فرهنگ واژگان تخصصی برای رفع نیاز در این رشته تخصصی احساس می‌شود. کتاب حاضر که تلخیص و ترجمه‌ای از کتاب «دایره‌المعارف روانشناسی صنعتی و سازمانی» تالیف استیون جی روگلبرگ است برای اولین بار واژگان و اصطلاحات تخصصی رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی را از A تا Z  شرح داده است. اگرچه کتاب‌های مختلفی در حیطه روانشناسی صنعتی و سازمانی در کشور به چاپ رسیده ولی هنوز کتاب جامع و کاملی وجود ندارد که به این شکل بتواند ابهامات دانش پژوهان را در شناخت واژگان تخصصی رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی برطرف نماید. در این کتاب سعی شده به صورت ساده و روان این خلاء مطالعاتی پر گردد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب فرهنگ واژگان روانشناسی صنعتی و سازمانی

 

کتاب نمایشنامه عروسی خونین انتشارات کلید پژوه

 

 

نویسنده: فدریکو گارسیا لورکا

مترجم: طیبه انوشه

 

لورکا ملقب به شاعر کولی (1936-1989) شاعر و درام نویس رمانتیک اسپانیایی، عروسی خونین را با اقتباس از یک حادثه روستایی که در سال 1928درجنوب شهر بندری آلما اتفاق افتاد، نوشت. جزییات ماجرا مربوط می‌شد به نزاع‌های خانوادگی، حسادت‌های مردانه و ربودن یک عروس در روز عروسی‌اش که پیامدهای فاجعه‌آمیزی در پی داشت.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب نمایشنامه عروسی خونین

 

کتاب 25 نکته طلایی برای کسب‌وکار موفق وکلا ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

مؤلف: مریلین آستین تارلتون

مترجم: کبری سبزعلی یمقانی

 

کتابی که پیش رو دارید مطالب مفیدی در رابطه با چالش‏ های پیش روی وکلا جهت تأسیس دفتر حقوقی شخصی و مزایا و مضرات آن ارائه می‏‏دهد. وکلا می‏‏توانند با خواندن این کتاب به نکات ارزشمندی در رابطه با نحوه پایان دادن به همکاری با شرکت، چگونگی آغاز یک کسب­وکار شخصی، برندینگ شخصی و کسب شهرت میان موکلین، ‏‏‏بازاریابی و جذب موکلین جدید، حفظ موکلین قبلی و مدیریت کارکنان و فرآیندهای شرکت دست یابند. این کتاب به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا با شناسایی دقیق مشتریان خود و ایجاد یک رابطه مناسب با آن‌ها بتوانید در بازاریابی و فروش از نوآوری‏های مفید و کاربردی استفاده نمایید و از به کار بردن نوآوری‌هایی که منجر به شکست شما می‏‏شود، خودداری نمایید.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب 25 نکته طلایی برای کسب‌وکار موفق وکلا

 



معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت)

 

کتاب آموزش مکالمات انگلیسی تجارت و کسب و کار جلد اول انتشارات کلید پژوه

 

 

تالیف و ترجمه: دکتر کبری سبزعلی یمقانی

 

کتابی که پیش رو دارید از جدیدترین متدهای آموزش زبان تخصصی تلاش دارد تا مخاطب خود را با واژگان، جملات و اصطلاحات زبان بازرگانی و تجارت آشنا نماید. این کتاب دو زبانه بوده و شامل دو فصل است که بیش از ۹۰ مکالمه انگلیسی برای صاحبان کسب و کار را در بر می گیرد. فصل اول کتاب شامل بخش‌های چون ۱: بخش مذاکرات تجاری، ۲: بخش واردات و صادرات، ۳: بخش نمایشگاه تجاری می‌باشد که هرکدام از این بخش‌ها شامل زیر بخش‌های متعددی می باشد. در فصل دوم  کتاب مکالمات انگلیسی در محیط کار آمده است که خود شامل سه بخش ۱: ارتباط با رئیس، ۲: ارتباط با مشتریان، ۳: ارتباط با همکاران می باشد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب آموزش مکالمات انگلیسی تجارت و کسب و کار جلد اول

 

کتاب آموزش مکالمات انگلیسی تجارت و کسب و کار جلد دوم انتشارات کلید پژوه

 

 

تالیف و ترجمه: دکتر کبری سبزعلی یمقانی

 

این کتاب دو زبانه بوده و شامل ۱۰ فصل است که شامل مباحثی در زمینه گرامر و دستور زبان، مکالمه، اشتباهات رایج در مکالمات، افعال و اصطلاحات خاص تجاری و آداب مذاکره است. مطالعه این کتاب را به مدیران ارشد و میانی سازمان‌های تجاری، کارآفرینان، سرپرستان و کارکنان بخش فروش و بازاریابی و همچنین علاقمندان به آشنایی با مفاهیم مدیریتی و بازرگانی جهت انجام مراودات تجاری و بازرگانی به زبان انگلیسی توصیه می‌نماییم. این کتاب همچنین برای دانشجویان رشته های مدیریت، کارآفرینی و اقتصاد نیز می تواند مفید باشد چراکه یادگیری زبان تخصصی تجارت امکان استفاده از مقالات به روز و کتابهای بین المللی حوزه تجارت و بازرگانی را برای دانشجویان فراهم می کند.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب آموزش مکالمات انگلیسی تجارت و کسب و کار جلد دوم

 

کتاب بدهکاران انتشارات کلید پژوه

 

 

تالیف: اکبر اکبری

 

این کتاب نگاهی است هر چند سطحی به مشکل عده زیادی در کشور که به دلیل نوع نگاه‌شان به عوامل پیرامون از نظر اقتصادی با مشکل مواجه شده و بدهکار شده‌اند. بدهی حاصل نوعی اشتباه محاسباتی در شغل و زندگی است که هر بدهکار به نوعی مرتکب این اشتباه شده است، به خاطر اینکه این کتاب بتواند تقریباً شامل حال همه بدهکاران شود به اجبار مطالب به صورت بسیار ساده و روان نوشته شده است.

نوع شکل‌گیری بدهی و سطح انواع بدهی و راهکارها در کتاب به صورت مختصر و از نظر نویسنده تقریباً مفید بیان شده است. به دلیل آشنایی نویسنده با نوع نگاه اکثر بدهکاران و به دلیل اینکه نویسنده احتمال داده است که خواننده (بدهکار) در این کتاب فقط دنبال راهکار باشد و کلیه مطالب را نخواند، به اجبار مطالب کتاب به صورت الفبای بدهی تا پایان بدهی در تمامی صفحات کتاب پخش شده است و خواهش نویسنده از خواننده محترم خواندن تمامی مطالب کتاب است زیرا ممکن است اصل هدف نویسنده مورد توجه قرار نگیرد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب بدهکاران

 

کتاب مجموعه مقالات و ترجمه‌ها در حیطه مدیریت، بازاریابی و برند انتشارات کلید پژوه

 

 

مولف و مترجم: دکتر کبری سبزعلی یمقانی

 

مجموعه حاضر اولین بخش از مقالات و ترجمه‌های چاپ شده‌ی اینجانب در حیطه مدیریت، بازاریابی و برند می‌باشد. در این سالیان همیشه در نظر داشتم تا فعالیت‌های علمی-پژوهشی خود را در کتابچه‌ای متمرکز و منسجم نمایم. اکنون جلد اول مقالات و ترجمه‌های چاپ شده در اینجا گردآوری و برای علاقمندان حیطه‌ی مدیریت، بازاریابی و برند عرضه شده است. امید است این مجموعه برای دانشجویانی که علاقمندند تا در حیطه‌ی کارهای پژوهشی وارد شوند راهگشا و مفید باشد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب مجموعه مقالات و ترجمه‌ها در حیطه مدیریت، بازاریابی و برند

 

کتاب مجموعه مقالات در حیطه مدیریت، ژئومارکتینگ (بازاریابی مکانمحور) و روانشناسی صنعتی و سازمانی انتشارات کلید پژوه

 

 

مؤلف: کبری سبزعلی یمقانی

 

مجموعه حاضر دومین بخش از مقالات و ترجمه‌های چاپ شده‌ کبری سبزعلی یمقانی در حیطه مدیریت، ژئومارکتینگ (بازاریابی مکان‌محور) و روانشناسی صنعتی و سازمانی می‌باشد. جلد اول این کتاب با عنوان مجموعه مقالات و ترجمه‌ها در حیطه مدیریت، بازاریابی و برند در سال 1396 توسط انتشارات ماهواره و در سال 1401 توسط انتشارات کلید پژوه به چاپ رسیده است. اکنون جلد دوم مقالات و ترجمه‌های چاپ شده گردآوری و برای علاقمندان حیطه‌ی مدیریت، ژئومارکتینگ (بازاریابی مکان محور) و روانشناسی صنعتی و سازمانی عرضه می‌شود. امید است این مجموعه برای دانشجویانی که علاقمندند تا در حیطه‌ی کارهای پژوهشی وارد شوند راهگشا و مفید باشد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب مجموعه مقالات در حیطه مدیریت، ژئومارکتینگ (بازاریابی مکانمحور) و روانشناسی صنعتی و سازمانی

 

 

کتاب صفر تا صد چگونگی نوشتن طرح توجیهی و بیزینس پلن انتشارات کلید پژوه

 

 

مولفان: دکتر کبری سبزعلی یمقانی و دکتر علی سبزعلی یمقانی

 

در این کتاب تلاش شد آموزشی جامع و کامل از نحوه نگارش طرح توجیهی و بیزنس پلن ارائه گردد. در ابتدا به تفاوت‌های طرح توجیهی و بیزنس پلن پرداخته شد. سپس در فصل‌هایی مجزا به طور جامع، مبانی علمی و نکات مهم در نوشتن هر کدام از طرح‌های توجیهی و بیزنس پلن آورده شده است. با توجه به اهمیت بوم مدل کسب‌وکار در این کتاب، این بوم مدل با مثالی کاربردی شرح داده شد. همچنین با توجه به اهمیت نرم‌افزار کامفار در نگارش طرح توجیهی یا بیزنس پلن، بخشی از کتاب به شرح این نرم‌افزار اختصاص یافته است. لذا در این راستا، بخشهایی خلاصهوار از یک پروژه‌‌ی انجام شده با استفاده از این نرمافزار را به همراه خروجی آن برای علاقمندان آمده است. در نهایت تعدادی از فرمت‌های خام نحوه‌ی نگارش طرح توجیهی و بیزنس پلن جهت اخذ وام از بانک‌ها و نهادهای مختلف، گرفتن زمین، دریافت مجوزات از وزارت صنعت و معدن و نهادهای ذیربط، اخذ ویزای مهاجرت (استارتاپی یا خوداشتغالی یا کارآفرینی) و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی آورده شده است.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب صفر تا صد چگونگی نوشتن طرح توجیهی و بیزینس پلن

 

 

کتاب تحلیل آمادگی صادرات با نگاهی آسیب شناسانه در راستای صادرات غیرنفتی انتشارات کلید پژوه

 

 

مولفین: دکتر احمد روستا و دکتر کبری سبزعلی یمقانی

 

کتاب جامع “تحلیل آمادگی صادرات” توسط دکتر احمد روستا و کبری سبزعلی یمقانی تالیف شده است تا افراد و شرکت­ها به مدد آن بتوانند از طریق چک لیست ها، راه کارها و پیشنهادات ارائه شده، تحلیل آمادگی صادرات خود را بررسی و کالاهای خود را با موفقیت در بازارهای جهانی عرضه کنند. رویکرد این کتاب، نگاهی عملی و کاملاً اجرایی دارد و تلاش شده تا راهنمایی برای افراد و شرکت­های مختلف باشد که از این طریق بتوانند آمادگی صادرات خود را تحلیل و با نگرشی متفاوت به صادرات محصولات یا خدمات خود بپردازند.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب تحلیل آمادگی صادرات

 

کتاب استراتژی بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده انتشارات کلید پژوه

 

 

مولفان: جی. پل پیتر و جری سی. اولسون

 تلخیص و ترجمه:  دکتر احمد روستا و  کبری سبزعلی‌یمقانی

 

این کتاب تلخیص و ترجمه‌ای از کتاب استراتژی بازاریابی و رفتار مصرف کننده جی. پل پیتر و جری سی. اولسون است. جذابیت این کتاب، دو زبانه بودن آن و آوردن قسمت‌های بسیار مهم این کتاب ثقیل و حجیم در کتابی با ابعاد کوچک به صورت موجز می‌باشد که خواننده در مدت زمانی کوتاه می‌تواند به دنیایی از مطالب جذاب و خواندنی در حوزه‌ی رفتار مصرف کننده و استراتژی بازاریابی دست یابد. این کتاب شامل  5 بخش و 19 فصل است و در تلخیص و ترجمه آن دقت شده است تا محتوا و ارزش کلام از بین نرود یا کمرنگ نشود و نکات ارزشمند کتاب اصلی حفظ گردد. “در بخش اول نگاهی به رفتار مصرف کنندگان، در بخش دوم استراتژی بازاریابی و احساس و شناخت، در بخش سوم استراتژی بازاریابی و رفتار، در بخش چهارم استراتژی بازاریابی و محیط و در بخش پنجم استراتژی بازاریابی و رفتار مصرف کنندگان آورده شده است” و هر بخش حاوی فصولی است که مطالب و نکات ارزشمندی را در برمی‌گیرد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب استراتژی بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده

 

 

کتاب بازاریابی سیستم اطلاعات جغرافیایی روش‌ها و استراتژی‌های ژئومارکتینگ (بازاریابی مکانی) انتشارات کلید پژوه

 

 

مولفین: دکتر علی سبزعلی یمقانی، دکتر کبری سبزعلی یمقانی، دکتر احمد روستا

 

کاربرد فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعات جغرافیایی یا مکانی در کسب وکارها و صنعت بازاریابی هیچ گاه بیشتر و چشمگیرتر از امروز نبوده است. کسب و کارهای کوچک و بزرگ، بطور یکسان می توانند سیستم های اطلاعات جغرافیایی را به عنوان یک ابزار تحلیل ضروری و اجتناب ناپذیر به کار گیرند. از جمله ی این کاربردها در تحلیل مناطق بازاری، بازاریابی مستقیم، سیاست تبلیغات، واردات موازی و کنترل سیاست های قیمت گذاری، مدیریت مناطق فروش، بازاریابی مکانی و رفتار مکانی مصرف کننده، نمایش و به تصویر کشیدن مشتریان، مسیریابی فروش، استراتژی های مکان خرده فروشی و خدمات و نیز تدوین استراتژی های تجاری می باشد. هسته اصلی ژئومارکتینگ، سیستم اطلاعات جغرافیایی است که می تواند مفهوم بازاریابی را تقویت کند و یا بطور کلی تغییر دهد. این سیستم کمک می کند که داده ها در سیستم بازاریابی با اضافه شدن مولفه مکان بصورت منظم و یکپارچه با سایر اطلاعات جغرافیایی ارتباط برقرار نماید و از قابلیت های وسیع، متنوع و قدرتمند جی آی اس در فرآیند برنامه ریزی و پیاده سازی بازاریابی استفاده نمود.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب بازاریابی سیستم اطلاعات جغرافیایی روش‌ها و استراتژی‌های ژئومارکتینگ (بازاریابی مکانی)

 

 

کتاب اصول مکان یابی با رویکرد ژئومارکتینگ (بازاریابی مکان‎‌محور)در صنعت خرده‌فروشی انتشارات کلید پژوه

 

 

مولفین: دکتر علی سبزعلی یمقانی، دکتر کبری سبزعلی یمقانی، دکتر محمد احمدی

 

یکی از مهمترین تصمیمات خرده‌فروشی، تصمیم‌گیری در مورد مکان فروشگاه است. امروزه، راحتی مشتریان بسیار اهمیت دارد و فروشگاه خرده‌فروشی صرفاً بر اساس موقعیت مکانی خود ممکن است به موفقیت یا شکست نایل شود. اگر در هنگام انتخاب محل اجرای طرح، بررسی‌های لازم صورت نگیرد این امر می‌تواند حیات خرده‌فروشی را در بلندمدت تحت تأثیر خود قرار دهد. مشکلات مکان‌یابی فروشگاه مدت‌هاست که در تحقیقات اقتصاددانان، جغرافیدانان و بازاریابان مورد توجه قرار گرفته است. ژئومارکتینگ یک تحول واقعی در علم مکان‌یابی را امکانپذیر کرده و تصمیم‌گیری در مورد نقاط مکان فروش را بهبود بخشیده است .ژئومارکتینگ برای مدیریت مناطق تجاری نیز مفید است، در نتیجه پویایی قابل‌توجهی را در ارتباط با تصمیم‌گیری برای افتتاح یک فروشگاه به وجود آورده است. انجام مطالعات مکان‌یابی اصولی و بهینه علاوه بر تأثیر اقتصادی بر عملکرد فروشگاه، دارای اثرات اجتماعی، محیط زیستی، فرهنگی و اقتصادی در منطقه محل احداث خواهد بود. بنابراین، انتخاب مناسب محل کسبوکار یک جزء حیاتی برای شرکت‌ها محسوب می‌شود. لذا، میتوان گفت که بازاریابی مکانی، یک رویکرد جدید است که برای تجارت مدرن و سازمان‌دهی مجدد انواع خرده‌فروشی استفاده می‌شود. در این کتاب تلاش شده تا مولفه‌ها و شاخص‌های مکان‌یابی با رویکرد ژئومارکتینگ در صنعت خرده‌فروشی ارائه گردد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب اصول مکان یابی با رویکرد ژئومارکتینگ (بازاریابی مکان‎‌محور) در صنعت خرده‌فروشی

 



معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی)

 

کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی انتشارات کلید پژوه

 

مولف: اعظم رسولی پرشکوه

 

این کتاب شامل ده مبحث شامل خود آگاهی، سبک های ارتباطی، ارتباط موثر، استرس، خشم، رفتار جرأت مندانه، حل مسأله، اعتماد به نفس (عزت نفس)، همدلی، تفکر نقاد، تفکر خلاق می باشد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی

 

کتاب وسواس در حیوانات مزرعه انتشارات کلید پژوه

 

 

نویسنده: ای کاتیا موریتز، دکترا

مترجم: مریم ستاری

 

نویسنده در این کتاب اختلال وسواس جبری (OCD) را در کودکان را بصورت قصه و در قالب زندگی حیوانات در یک مزرعه با زبانی ساده و کودکانه شرح داده است.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب وسواس در حیوانات مزرعه

 

کتاب پروتکل پیاده ‏سازی روانشناسی مثبت در محیط کار‏ انتشارات کلید پژوه

 

 

مولف: کبری سبزعلی یمقانی

 

امروزه مهمترین منبع مزیت رقابتی در هر سازمان‌ها، کارکنان متعهد، برانگیخته و وظیفه شناس است. برای رسیدن به این امر مهم مدیران سازمان ها باید تلاش نمایند انرژی ها و هیجان های مثبت را در محیط کار افزایش دهند و لذا برای تحقق این امر باید اقداماتی صورت پذیرید که یکی از این اقدامات پیاده سازی روانشناسی مثبت در محیط کار در قالب پروتکل می باشد. این کتاب با رویکرد مربیگری روانشناسی مثبت در محیط های کاری نگارش یافته و توجه ای ریزبینانه و حرفه ای به مولفه هایی دارد که می توان روانشناسی مثبت را در آن‌ها گنجاند تا بهره وری پرسنل در محیط کار افزایش یابد. هدف این کتاب ارائه یک استدلال مرکزی است که روانشناسی مثبت می تواند ما را به عصر جدیدی از درک و عملکرد سازمانی هدایت کند. با مطالعه کتاب متوجه خواهید شد که روانشناسی مثبت در محیط کار چگونه با سازمان های دولتی و خصوصی، بزرگ و کوچک ارتباط پیدا می کند و باعث رشد آنها می گردد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب پروتکل پیاده ‏سازی روانشناسی مثبت در محیط کار

 

کتاب بمک (بازی‌های محیط کار) ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

مولف: کبری سبزعلی یمقانی

 

در این کتاب  مولف، تعداد بسیاری بازی جذاب، ساده و مهیج را معرفی کرده که با کمترین هزینه و امکانات بتوانید در ساعات کاری داخل محل کار خود اجرا کنید. جذابیت این بازی ها در اجرای تکنفره و گروهی آن است. نام بمک برای کتاب از مخفف کلمات اولیهبازی‌های محیط کاریعنی تجمیعب: بازی، م: محیط” وک: کار” شکل گرفته است.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب بمک (بازی‌های محیط کار)

 

کتاب کاربردهای اجرایی روان‌شناسی مثبت ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

مولفین: استوارت آی. دونالدسون/ میهالی سزیکزمیهالی/ جین ناکامارو

مترجمین: دکتر کبری سبزعلی یمقانی، دکتر لیلا پیری و احمد شریفان

 

این کتاب تلاشی برای بررسی چالش‌هایی است که در محیط‌های کاری و محیط‌های آموزشی با آن روبرو هستیم. در سالیان گذشته، معمولاً به افراد و سازمان‌ها گفته می‌شود که چه کارهایی را نباید انجام دهند. ولی معمولاً مشخص نمی‌شود که این افراد و سازمان‌های چه کارهایی را باید انجام دهند. در این کتاب سعی شده است تا به این مقولات پرداخته شود. نویسندگان این کتاب، کتاب را با تعریفی از روان‌شناسی مثبت شروع می‌کنند و سپس تاریخچه مختصری از آنرا بیان می‌کنند. این کتاب شامل ۱۳ فصل است که به چهار زیرگروه عمده تقسیم می شود: ۱) بررسی عمده روان‌شناسی مثبت کاربردی ۲) ارتقای کیفیت سلامتی و آموزشی ۳) ارتقای کیفیت کاری و سازمانی ۴) پیشنهاداتی برای بکارگیری بهتر روان‌شناسی مثبت در زندگی.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب کاربردهای اجرایی روان‌شناسی مثبت

 

کتاب ومک (ورزش‌های محیط کار) ‏انتشارات کلید پژوه

 

 

مولف: کبری سبزعلی یمقانی

 

در این کتاب مولف، تعداد بسیاری ورزش های جذاب، ساده و مهیج را معرفی کرده که افراد با کمترین هزینه و امکانات بتوانند در ساعات کاری داخل محل کار خود اجرا کنند. جذابیت این ورزش ها در اجرای تکنفره و گروهی آن است. نام ومک برای کتاب از مخفف کلمات اولیهورزش های محیط کاریعنی تجمیعو: ورزش، م: محیط” وک: کار” شکل گرفته است.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب ومک (ورزش‌های محیط کار)

 

 

کتاب روانشناسی مثبت در محیط کار انتشارات کلید پژوه

 

 

نویسنده: سارا لوئیس

مترجمین: دکتر کبری سبزعلی یمقانی،  دکتر لیلا پیری و معصومه زارع

 

نویسنده این کتاب، سعی کرده است تا با حداقل استفاده از اصطلاحات فنی روانشناسی، درکی از رویکرد روانشناسی مثبت و اجرای این رویکرد را به رهبران و مدیران سازمان‏ها و در تمامی سطوح، نمایش دهد و به آن‏ها نشان دهد که چگونه می‏توانند از تکنیک‏های روانشناسی مثبت در زمینه تخصصی خود در محیط کار استفاده کنند. این کتاب، جدیدترین یافته ‏های علمی و پژوهشی در زمینه موضوعاتی مانند مثبت گرایی، رشد سازمان‌ها، استفاده از انرژی مثبت، انجام فعالیت‌های جمعی متحول کننده، استفاده از سرمایه‏ های روانشناختی و رهبری کردن سازمان به صورت مناسب را دربر می‏ گیرد.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب روانشناسی مثبت در محیط کار

 

کتاب ساده ثروتمند شوید !انتشارات کلید پژوه

 

 

گردآوری و ویراستاری: دکتر کبری سبزعلی یمقانی

 

وارن بافت یک نقل قول دارد که می‌گوید:

اگر چیزهایی بخرید که احتیاجی به آن‌ها ندارید؛ به زودی مجبور خواهید شد چیزهایی را بفروشید که به آن‌ها احتیاج دارید.

 

برای خرید این کتاب همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب ساده ثروتمند شوید



طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن

طرح توجیهی(feasibility study) ارزیابی عملی بودن یک پروژه یا سیستم پیشنهادی را نشان می‎دهد. هدف طرح توجیهی کشف عینی و منطقی نقاط قوت و ضعف یک کسب و کار موجود یا سرمایه گذاری پیشنهادی، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در محیط، منابع مورد نیاز برای انجام و در نهایت چشم اندازهای موفقیت است. به عبارت ساده‌تر، دو معیار برای قضاوت در مورد طرح توجیهی و جود دارند که شامل هزینه مورد نیاز و ارزش و نتایجی است که باید به دست آید؛ می‌باشد.

طرح توجیهی سازمان یافته باید پیشینه تاریخی کسب‌وکار یا پروژه، شرح محصول یا خدمات، صورت‌های حسابداری، جزئیات عملیات و مدیریت، تحقیقات بازاریابی و سیاست‌ها، داده‌های مالی، الزامات قانونی و تعهدات مالیاتی را ارائه دهد. به طور کلی، مطالعات طرح توجیهی مقدم بر توسعه فنی و اجرای پروژه است. طرح توجیهی پتانسیل پروژه را برای موفقیت ارزیابی می‌کند. بنابراین، عینیت درک شده عامل مهمی در اعتبار مطالعه برای سرمایه گذاران بالقوه و موسسات پشتیبان است و لذا باید با رویکردی عینی و بی‌طرفانه انجام گردد تا اطلاعاتی ارائه شود که بتوان بر اساس آن تصمیم‌گیری نمود.

بخش‌های اصلی در نوشتن طرح توجیهی

اساساً شش بخش برای هر طرح توجیهی، وجود دارد:

1. محدوده پروژه- که برای تعریف مشکل تجاری و یا فرصتی که باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده می‌شود. دامنه طرح توجیهی باید قطعی و دقیق تعریف شده باشد. روایت طولانی از پروژه هیچ فایده‎ای ندارد و در واقع می تواند شرکت کنندگان پروژه را گیج کند. همچنین لازم است بخش‌هایی از کسب‌وکار که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر قرار می‌گیرند، از جمله مشارکت‌کنندگان پروژه و کاربران نهایی که تحت تأثیر پروژه قرار می‌گیرند، تعریف شوند. همچنین اسپانسر پروژه باید مشخص شود. بسیاری از پروژه‌ها درشرکت‌ها بدون یک محدوده پروژه مناسب شروع شده‌اند و در نتیجه، در داخل و خارج از مرزهای خود سرگردان شده‌ و باعث می‌شوند که تولیدات بسیار زیاد یا بسیار کمتری از مقدار مورد انتظار داشته باشند.

2. تحلیل جاری- تحلیل جاری برای تعریف و درک روش فعلی پیاده سازی، مانند یک سیستم، یک محصول، و غیره استفاده می‌شود. با کمک تحلیل متوجه می‌شویم که واقعاً هیچ مشکلی در سیستم یا محصول فعلی وجود ندارد. با کمک این نوع تحلیل، نقاط قوت و ضعف رویکرد فعلی شناسایی خواهد شد (مزایا و معایب). علاوه بر این، ممکن است عناصری از سیستم یا محصول فعلی وجود داشته باشد که ممکن است در جانشین آن استفاده شود، بنابراین در زمان و هزینه صرفه جویی می شود. بدون چنین تحلیلی، بعضی مشکلات هرگز شناسایی نمی‎شوند.

3. الزامات - چگونگی تعریف الزامات به موضوع مورد توجه پروژه بستگی دارد. به عنوان مثال، نحوه تعیین الزامات برای یک محصول به طور اساسی با الزامات یک ساختمان، یک پل یا یک سیستم اطلاعاتی متفاوت است. هر کدام ویژگی‌های کاملاً متفاوتی را نشان می‌دهند و به این ترتیب، به طور متفاوتی تعریف می‌شوند. نحوه تعریف الزامات برای تولید یک نرم افزار نیز به طور اساسی با نحوه تعریف آنها برای یک ساختمان متفاوت است.

4. رویکرد- رویکرد نشان دهنده راه حل یا مسیر عمل توصیه شده برای برآوردن الزامات است. در اینجا، گزینه‌های مختلف همراه با توضیح در مورد چرایی انتخاب راه حل ترجیحی در نظر گرفته شده است. در این نقطه است که استفاده از ساختارهای موجود و جایگزین‌های تجاری مورد توجه قرار می گیرد.

5. ارزیابی- این بخش اثربخشی هزینه رویکرد انتخاب شده را بررسی می‌کند. ارزیابی با تجزیه و تحلیل هزینه کل برآورد شده پروژه آغاز می شود. علاوه بر راه حل پیشنهادی، جایگزین‌های دیگری نیز به منظور ارائه یک مقایسه اقتصادی برآورد می‌شود. برای پروژه‌های توسعه، برآوردی از هزینه‌های نیروی کار همراه با برنامه زمان‌بندی پروژه که مسیر پروژه و تاریخ شروع و پایان پروژه را نشان می‌دهد، جمع‌آوری می‌شود.

6. بازنگری- در این قسمت تمام عناصر قبلی در طرح توجیهی گردهم آمده و یک بررسی رسمی با همه طرف‌های درگیر انجام می‌شود. بازنگری دو هدف را دنبال می‌کند: اثبات کامل بودن و دقت طرح توجیهی، و تصمیم‌گیری برای انجام پروژه. در صورت تأیید پروژه، بسیار مهم است که همه طرفین سندی را امضا کنند که بیانگر پذیرش و تعهد نسبت به پروژه است. ممکن است این حرکت ظاهراً کوچک به نظر برسد، اما امضاهای طرفین بعداً با پیشرفت پروژه، ارزش زیادی را به همراه خواهند داشت. در صورت رد طرح توجیهی، دلایل رد آن باید توضیح داده شود و به سند پیوست شود.

طرح توجیهی مالی

در مورد یک پروژه جدید، قابلیت مالی را می توان بر اساس پارامترهای زیر قضاوت کرد:

  • کل هزینه برآورد شده پروژه
  • تامین مالی پروژه از نظر ساختار سرمایه، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و سهم طراح از کل هزینه
  • سرمایه گذاری موجود توسط طراح در هر کسب و کار دیگری
  • جریان نقدی پیش بینی شده و سودآوری

قابلیت مالی یک پروژه باید اطلاعات زیر را ارائه دهد:

  • جزئیات کامل دارایی‌هایی که باید تأمین مالی شوند و میزان نقدشوندگی آن دارایی‌ها
  • نرخ تبدیل به نقدینگی  
  • پتانسیل مالی پروژه و شرایط بازپرداخت
  • حساسیت در قابلیت رسیدگی به عوامل زیر:
  • کند شدن نسبی فروش
  • کاهش شدید فروش
  • افزایش اندک هزینه
  • افزایش زیاد هزینه
  • شرایط نامناسب اقتصادی

مطالعه بازار

مطالعه بازار یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در نوشتن طرح توجیهی است، زیرا بازارپذیری محصول یا خدمات را بررسی می‌کند و خوانندگان را متقاعد می‌کند که بازار بالقوه‌ای برای محصول یا خدمات وجود دارد. اگر نتوان بازار قابل توجهی برای محصول یا خدمات ایجاد کرد، پس پروژه‌ای هم وجود ندارد. به طور معمول، مطالعات بازار قابلیت بررسی فروش بالقوه محصول، نرخ جذب بازار و زمان پروژه را در اختیار دارد. خروجی طرح توجیهی، گزارشی با جزئیات معیارهای ارزیابی، یافته‌های مطالعه و توصیه‌ها است.

طرح توجیهی فنی

این ارزیابی بر اساس طرح کلی نیازمندی‌های سیستم است تا اینکه مشخص شود آیا شرکت دارای تخصص فنی برای انجام تکمیل پروژه است یا خیر. هنگام نوشتن طرح توجیهی، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

  • شرح مختصری از کسب و کار برای ارزیابی عوامل احتمالی تأثیرگذار بر پروژه
  • بخشی از کسب و کار مورد بررسی
  • عامل انسانی و اقتصادی
  • راه حل‌های ممکن برای مشکل احتمالی

در این سطح، نگرانی اصلی این است که آیا این پیشنهاد هم از نظر فنی و هم از نظر قانونی امکان‌پذیر است یا خیر.

ارزیابی فنی طرح توجیهی بر دستیابی به درک درستی از منابع فنی موجود سازمان و کاربرد آنها برای نیازهای مورد انتظار سیستم پیشنهادی متمرکز است. این ارزیابی به بررسی سخت افزار و نرم افزار و چگونگی رفع نیاز سیستم پیشنهادی مربوط می‎شود.

اهمیت نوشتن طرح توجیهی

اهمیت طرح توجیهی بر اساس تمایل سازمان برای حصول درست آن قبل از اختصاص منابع، زمان یا بودجه است. در نگارش طرح توجیهی ممکن است ایده‌های جدیدی را کشف شود که دامنه پروژه را کاملاً تغییر دهد. بهتر است این تصمیمات از قبل انجام گیرند تا در آینده مشکلی پیش نیاید. انجام طرح توجیهی همیشه برای پروژه مفید است زیرا تصویر واضحی از پروژه و طرح پیشنهادی ارائه می دهد.

برخی از مزایای کلیدی انجام طرح توجیهی عبارتند از:

  • بهبود تمرکز تیم‌های پروژه
  • شناسایی فرصت‌های جدید
  • ارائه اطلاعات ارزشمند برای تصمیم گیری نهایی
  • محدود کردن گزینه‌های تجاری
  • شناسایی دلیل معتبر برای انجام پروژه
  • افزایش میزان موفقیت با ارزیابی پارامترهای متعدد
  • کمک به تصمیم گیری درست در مورد پروژه
  • شناسایی دلایل عدم ادامه کار

مزایای طرح توجیهی

  • رویکردهای ساختاریافته نسبت به پروژه‌های جدید
  • یافتن راه حل‌های جایگزین
  • کاهش تعداد پروژه‌های ممکن
  • شناسایی دلایل مشکل آفرین برای پروژه
  • توسعه مبانی اجرای بعدی پروژه
  • مبنای تصمیم گیری درست سرمایه گذاران احتمالی برای سرمایه گذاری در پروژه

 

برای مطالعه مطالب مرتبط با انواع طرح توجیهی می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه نمایید:

طرح‌های توجیهی خود اشتغالی

طرح توجیهی کشاورزی

طرح توجیهی گلخانه

طرح توجیهی بسته‌بندی حبوبات

طرح توجیهی برای گرفتن زمین از منابع طبیعی

طرح توجیهی سامانه کارا

طرح توجیهی تولید نایلون و نایلکس

طرح توجیهی بنیاد برکت

طرح توجیهی کشت هیدروپونیک زعفران

طرح توجیهی کارگاه بلوک زنی

طرح توجیهی بسته ‌بندی خشکبار و آجیل

طرح توجیهی پرورش قارچ

طرح توجیهی پرورش گل و گیاهان زینتی

کامفار: ابزاری قدرتمند برای طرح توجیهی

مراحل نوشتن طرح توجیهی کسب و کار

چرا به طرح توجیهی نیاز داریم؟

 



نحوه نوشتن (روش شناسی پایان نامه)

یکی از اصلی ترین دروسی که  افراد در دانشگاه درس می خوانند  نگارش پایان نامه می باشد. شما به عنوان دانشجو باید پایان نامه خودتان را مرتبط با موضوعی که انتخاب کرده اید بنویسید و در صورتی که بتوانید پایان نامه خوبی را ارایه کنید باید به دیگران نشان دهید که تسلط کامل و لازم را بر روی موضوع مورد نظرتان دارید.

دانشجویان وقتی که می خواهند پایان نامه ای بنویسند در ابتدا برای خودشان موضوعی را انتخاب می کنند و سپس سعی می کنند تا درباره این موضوع تحقیق کنند و بر این اساس پایان نامه را به می نویسند. یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش های نوشتن پایان نامه (که در حقیقت می توان گفت یکی از دشوارترین قسمت های ان هم می باشد!) انتخاب کردن موضوعی برای پایان نامه است. شما باید برای پایان نامه خودتان موضوعی را انتخاب کنید که بر آن تسلط کافی دارید و فکر می کنید که می توانید از آن پایان نامه ای مناسب دربیاورید.

بخش های مختلف پایان نامه شما شامل موارد زیر است:

بخش اول: چکیده

در این بخش شما باید خلاصه کاری را که در پایان نامه می خواهید انجام دهید،را ارایه کنید. از آن جایی که خلاصه ای که شما ارایه می کنید به شیوه ای است که فردی که قرار است برای اولین بار به پایان نامه شما نگاه کند آن را می بیند بنابراین باید این خلاصه را به گونه ای بنویسید که به اصلی ترین و کلیدی ترین سوالاتی که در ذهن فردی که آن را می خواند وجود دارد پاسخ منطقی داده باشد. شما وقتی که می خواهید برای پایان نامه خودتان چکیده بنویسید باید سوالات زیر را درنظر بگیرید:

- مسئله اصلی که در این تحقیق به آن پرداخته شده است چیست؟

- چرا باید به این مسئله پرداخته شود؟

- قرار است برای انجام دادن این تحقیق از چه روشی استفاده شود؟

-نتیجه هایی که در این پژوهش بدست آمده است چه هستند؟

بخش دوم: فهرست مطالب

شما در این بخش باید فهرستی از تمام بخش هایی که در این پایان نامه وجود دارند بنویسید. توجه کنید که فهرستی که شما در این پایان نامه برای خودتان می نویسید باید فهرستی دقیق باشد و شما باید سعی کنید در کنار فهرست مطالبی که در این پایان نامه وجود دارد فهرستی از تمام اشکال و تمام فهرست های دیگری که در این پایان نامه هستند (به عنوان مثال شکل هایی که در این پایان نامه وجود دارند و مواردی از این قبیل) را بنویسید. شما باید به این موضوع توجه کنید که عناوینی که در این بخش برای سرفصل هایتان انتخاب می کنید باید عناوینی بسیار گویا باشند و به گونه ای باشند که خواننده به راحتی بتواند آن ها را متوجه شود. همچنین باید توجه کنید که در صورتی که یک عنوان اصلی دارید و در کنار آن عناوینی فرعی را به عنوان زیرشاخه دارید باید سعی کنید که حتما در کنار این عنوان اصلی عناوین فرعی را نیز در فهرستی که در این پایان نامه ارایه کرده اید بنویسید.

بخش سوم: فصل های پایان نامه

این بخش شامل فصل هایی است که شما در پایان نامه تان نوشته اید. مطالبی که در این بخش قرار دارند در حقیقت تمام مطالب پایان نامه شما هستند و مطالب مربوط به بخش اول و بخش دوم تنها مقدمه ای برای وارد شدن به این بخش هستند. به عبارت دیگر می توان گفت که بخش اصلی پایان نامه شما همین بخش سوم است و همچنین این بخش باید قبل از بخش های دیگر نوشته شود! (چون اگر شما پایان نامه را ننوشته باشید از کجا می توانید انتظار داشته باشید که فهرستتان حاضر شود؟!)

در این بخش شما باید پایان نامه خودتان را به پنج فصل کلی تقسیم کنید و در هرکدام از این فصل های مطالبی را ارایه کنید که مرتبط با کارتان است ولی در این فصل ها شما باید چارچوب انجام دادن کار را درنظر داشته باشید (که برای تمام پایان نامه ها یکسان است!) به عبارت دیگر شما نمی توانید بدون این که مقدمه را بنویسید و مسئله را طرح کنید به سراغ فصل بهدی بروید و شروع به مروری بر منابع موجود کنید (که مربوط به فصل دوم می باشد!) بلکه شما باید تمام این فصل ها را در جای خودشان قرار دهید و در هرکدام از این فصل ها اطلاعاتی را ارایه کنید که مربوط به همان فصل ها می باشد!

ترتیب ارایه کردن اطلاعات در فصل های شما باید به شیوه های زیر باشد:

فصل اول: مقدمه و طرح مسئله

در این فصل شما باید مقدمه ای را برای پایان نامه خودتان ارایه کنید و مسئله ای را که می خواهید طرح کنید. در این فصل شما باید سعی کنید خواننده را از نظر بار علمی با مفاهیمی که قرار است در این پایان نامه مطرح کنید آشنا کنید و سعی کنید تا طرح کلی انجام دادن کار را برای خواننده مشخص کنید.

فصل دوم: مروری بر منابع یا روش تحقیق

در این فصل شما باید بر روی تحقیقاتی که در گذشته بر روی موضوع مورد نظر انجام شده است بررسی کنید و سعی کنید تا نتیجه های این تحقیقات انجام گرفته شده را برای مخاطبین و افرادی که پایان نامه شما را می خوانند ارایه کنید. در این بخش شما باید توجه داشته باشید که تا جایی که می توانید مقالات و کتاب هایی را که در زمینه کار شما در گذشته به چاپ رسیده اند بخوانید و سعی کنید عصاره و شیره کار آن ها را مشخص کنید و به صورت چکیده و البته با ذکر عنوان و مرجع برای افرادی که می خواهند پایان نامه تان را بخوانند مشخص کنید.

فصل سوم: مدلها و ایده های تحقیق

در این فصل شما مدل اصلی تحقیق خودتان را مشخص می کنید و سعی می کنید تا ایده هایی را که در این تحقیق دارید به دیگران ارایه می کنید.

فصل چهارم: نتیجه های تحقیق

در این فصل شما نتیجه هایی را که از تحقیقتان گرفته اید ارایه می کنید.

فصل پنجم: نتیجه گیری جمع بندی و پیشنهادات

در این فصل شما نتیجه گیری می کنید و موضوعاتی را که به نظرتان در آینده کار کردن بر روی آن ها می تواند کارساز باشد ارایه می کنید.

فصل اول: کلیات تحقیق (مقدمه و طرح مسئله)

در این فصل شما باید یک مقدمه ای را برای پایان نامه تان ایجاد کنید. نباید فراموش کنید که هر مطالبی که می خواهید بنویسید در حقیقت با یک مقدمه آغاز می شود و شما برای این که بتوانید خواننده را با مطالبی که قرار است در آینده برای آن ها ارایه کنید آشنا کنید باید حتما این مقدمه را برای آن ها ارایه کنید. شما باید سعی کنید تا به آن ها نشان دهید که پایان نامه ای که می خواهید بنویسید در رابطه با چیست و به طور کلی قرار است در رابطه با چه موضوعاتی در این پایان نامه صحبت شود. یکی از مهم ترین و کلیدی ترین اهدافی که شما به عنوان فردی که قرار است پایان نامه را بنویسد باید حتما به آن توجه داشته باشد و در صورتی که به این هدف نرسید به هیچ عنوان نمی توانید از فصل اولتان راضی باشید این است که این فصل را به گونه ای بنویسید که وقتی که خواننده آن را تا آخر خواند به طور کلی متقاعد شده باشد که کار کردن بر روی موضوعی که شما بر روی آن کار کرده اید کار درستی است. بنابراین یکی از بهترین شیوه های نوشتن فصل اول پایان نامه به این صورت است که به گونه ای نوشته شود که خواننده بعد از خواندن آن کاملا متقاعد شده باشد که کار کردن بر روی زمینه مورد نظر کار بیهوده ای نیست و باید حتما کار بر روی این زمینه انجام شود.

تحقیقاتی که در زمینه چگونگی نوشتن پایان نامه انجام گرفته است نشان داده است که چگونگی نوشتن جملات ابتدایی فصل اول پایان نامه ها می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی میل افرادی که آن را می خوانند به ادامه دادن کار داشته باشد. در صورتی که شما جمله های ابتدایی پایان نامه خودتان را به گونه ای بنویسید که گیرایی و جذابیت مناسب داشته باشد می توانید انتظار داشته باشید که احتمال این که افرادی که آن را می خوانند میل و انگیزه بیشتری برای خواندن ادامه مطالب آن داشته باشند خیلی بیشتر باشد. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید توضیحاتی را درباره این که چرا مطالعه در زمینه تحقیقات مورد نظر شما لازم است بدهید و آن ها را قانع کنید که کار کردن بر روی کاری که شما می خواهید انجام دهید کار بیهوده ای نیست و اگر بر روی آن کار کنید وقتتان هدر نمی رود! در این بخش شما باید به شیوایی کلام توجه داشته باشید و تا جایی که می توانید متن را به گونه ای بنویسید که افرادی که آن را می خوانند از موضوع شما خوششان بیاید. شما باید علاوه بر این که موضوع را به آن ها معرفی می کنید کاری نید که خواننده دیدگاه نسبتا جامعی نسبت به ادبیات تحقیق و کارهایی که در گذشته بر روی آن انجام گرفته است نیز داشته باشد و همچنین باید سعی کنید تا توضیحاتی درباره موضوعاتی که مرتبط با موضوع شما هستند نیز بدهید و به این شیوه بر جذابیت مطالبی که می خواهید ارایه کنید بیفزایید. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید موضوع مورد نظر را برای آن ها جذاب کنید و تا جایی که می توانید کاری کنید که آن ها نسبت به موضوعی که شما درباره آن تحقیق کرده اید و درباره آن پایان نامه نوشته اید علاقه مند شود.

فصل دوم: مروری بر منابع تحقیق

فصل دوم پایان نامه شما مروری بر منابع تحقیق است. البته در بعضی از این پایان نامه ها این فصل تحت عنوان "روش تحقیق" نامیده می شود. شما باید سعی کنید تا در این فصل تمام منابعی را که در موضوعاتی تحقیق کرده اند که مرتبط با موضوع شما بوده است پیدا کنید و بر این اساس بررسی های خودتان را انجام دهید و نتیجه گیری این بررسی ها را برای آن ها ارایه کنید. شما باید در این بخش سعی کنید تا به خواننده اطلاعاتی بسیار جامع را در رابطه با تحقیقاتی که در گذشته ها درباره کارتان انجام شده است ارایه کنید و سعی کنید کاری کنید که خواننده با خواندن این فصل بتواند یک مرور کلی را بر روی کارهایی که در گذشته محققان بر روی این موضوع انجام داده اند داشته باشد. در این بخش شما باید همچنین سعی کنید تا درباره جدیدترین پیشرفت هایی که درباره این موضوع شده است برای خواننده اطلاعاتی ارایه کنید و سعی کنید که تا جایی که می توانید نقاط ضعف و نقاط قوت تحقیقات قبلی که در این زمینه انجام گرفته است را برای آن ها مشخص کنید. یکی از مهم ترین نکته هایی که شما باید در نوشتن مطالب این فصل درنظر داشته باشید این است که مشخص کنید که کدام دسته از تحقیقاتی که در گذشته درباره موضوع شما انجام گرفته شده اند تحقیقات مناسبی بوده اند و منجر به نتیجه های مناسبی شده اند و کدام دسته از این تحقیقات منجر به نتیجه های نامناسبی شده اند یا اصلا نتیجه ای نداشته اند. توجه کردن به این نکته بسیار مهم است چراکه در صورتی که شما نتوانید به درستی نتیجه هایی را که در این تحقیقات گرفته شده است بررسی کنید و در صورتی که مشخص نکنید که کدامیک از این تحقیقات نتیجه هایی داشتند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید و کدامیک از آن ها به نتیجه ای قابل قبول نرسیده اند؛ نمی توانید یک فصل دوم مناسب و قبل قبول داشته باشید به این دلیل که فردی که قرار است پایان نامه شما را بخواند باید به خوبی بررسی کند که شما در این تحقیق قرار است از چه روشی برای کار استفاده کنید (که در فصل بعدی مشخص می شود) و برای این کار باید مقایسه کند که آیا روشی که شما قرار است برای تحقیق از آن استفاده کنید روشی است که در گذشته توسط افراد دیگری انجام شده است یا خیر و در صورتی که در گذشته محققان دیگری از این روش شما استفاده کرده اند آیا این افراد به نتیجه های مطلوبی رسیده اند یا خیر. به بیان شفاف تر، در صورتی که شما قرار باشد از روشی استفاده کنید که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته است ولی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نتیجه مطلوبی گرفته نشده باشد در این صورت فردی که خواننده پایان نامه شماست بدون تردید به این موضوع پی می برد که شما دارید راه اشتباهی را که قبل از شما افرادی آن را پیموده اند می روید و از آن جایی که آن ها می دانند که شما با انجام دادن تحقیق به این شیوه بدون تردید به نتیجه مطلوبی نمی رسید (چون قبل از شما یک نفر دیگر به نتیجه مطلوبی نرسیده است!) بنابراین پایان نامه شما به نظرش بی ارزش می شود! شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید تمام کارهایی را که در این زمینه انجام گرفته است مشخص کنید و معایب و مزیت های تحقیقاتی که بر روی کار شما در گذشته انجام گرفته اند را به درستی مشخص کنید.

فصل سوم:مدل ها و ایده های تحقیق

شما در فصل اول مقدمه ای از کار را ارایه کرده اید و افرادی که پایان نامه تان را می خوانند با چارچوب کلی کارتان آشنا نموده اید. بنابراین فردی که برای اولین بار فصل اول پایان نامه شما را می خواند به خوبی می تواند دیدگاه نسبتا وسیعی را (که البته میزان وسیع بودن دیدگاه بستگی به شیوه ای دارد که شما پایان نامه را نوشته اید!) نسبت به پایان نامه شما و موضوعی که بر روی آن تحقیق کرده اید پیدا کند. بعد از این که خواننده را در فصل اول با موضوعی که قرار است درباره این موضوع پایان نامه بنویسید آشنا کردید نوبت به فصل بعدی می رسد. در این فصل شما او را با ادبیات تحقیق و کارهایی که در گذشته در رابطه با موضوعی که شما قرار است درباره آن پایان نامه بنویسید نوشته شده است آشنا می کنید و سعی می کنید تا دیدگاه کلی را نسبت به روش هایی که در گذشته محققان برای انجام دادن تحقیقات مختلف در رابطه با کار شما از این روش ها استفاده می کرده اند به فردی که پایان نامه تان را می خواند ارایه کنید.  در فصل دوم هم شما فردی که پایان نامه تان را می خواند را با کارهایی که در گذشته در رابطه با پایان نامه تان انجام گرفته است آشنا می کنید و سعی می کنید کاری کنید که خواننده نقاط قوت و ضعف کارهای قبلی انجام گرفته شده در رابطه با کار شما را درک کند. اکنون نوبت به فصل سوم می رسد. در این فصل شما باید ایده ها و مدل هایی را که برای تحقیقتان از آن ها استفاده می کنید ارایه کنید. هدف اصلی شما در این تحقیق باید این باشد که ساختار کلی پایان نامه تان و کاری که قرار است انجام دهید را با جزئیات بیشتری ارایه نید. در این بخش شما باید سعی کنید تا تمام متغیرهایی را که برای ارایه کردن پایان نامه به آن نیاز دارید ارایه کنید و باید سعی کنید تا این متغیرها به آن ها معرفی کنید. این بخش در حقیقت یکی از بخش های مهم کار پایان نامه شما می باشد و شما باید در این بخش چگونگی انجام تحقیقتان را به آن ها ارایه کنید. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید این بخش از پایان نامه تان را به گونه ای مشخص کنید که خواننده با خواندن آن چارچوب کلی کاری که می خواهید انجام دهید را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهد و دقیقا بداند که قرار است چکار کنید. شما در این بخش باید تمام تلاشتان را بکنید که تا جایی که می توانید مشخص کنید که قرار است برای انجام دادن کار پایان نامه از چه روش هایی استفاده کنید و برای استفاده کردن از این روش ها از چه ابزارهایی استفاده می کنید. فصل سوم پایان نامه شما فصلی است که بعد از این که مقدمه کار را ارایه کرده اید و روش هایی که در گذشته برای تحقیق کردن بر روی موضوعتان مورد استفاده قرار گرفته است را مورد بررسی قرار داده اید می نویسید و بنابراین خواننده ای که این فصل را می خواند دید نسبتا جامعی را نسبت به پایان نامه شما و کارهایی که باید انجام دهید دارد و بنابراین شما برای این که بتوانید مطالب را در این فصل ارایه کنید دستتان بازتر است و شما می توانید با اطمینان خاطر بیشتری مطالبی را که قرار است ارایه کنید در این فصل بیاورید چون اطمینان دارید که افرادی که فصل سوم را می خوانند مطالب فصل اول و دوم را خوانده اند (البته این به شرطی است که مطالب فصل اول و دوم به خوبی نوشته شده باشند!)

فصل چهارم: یافته های تحقیق یا نتایج پایان نامه

در این فصل شما باید سعی کنید که نتیجه های تحقیقاتی را که انجام داده اید ارایه کنید. این یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش های پایان نامه است (که حتی می توان گفت که از بعضی از جهات مهم ترین و کلیدی ترین بخش پایان نامه می باشد!) شما در این بخش باید نتیجه هایی را که حاصل از تحقیقاتی بود که انجام داده اید بنویسید و سعی کنید که تا جایی که می توانید در ارایه کردن این نتیجه ها دقیق عمل کنید. در این فصل شما باید تمام نتیجه های تحقیق را به صورت عملی و با ذکر کردن تمام جزئیات بیان کنید و سعی کنید که تا جایی که می توانید نتیجه ها را به گونه ای ارایه کنید که خواندن آن برای افرادی که می خواهند آن را بخوانند قابل درک باشد. شما باید به این فصل اهمیت زیادی بدهید و باید بدانید که مطالبی که در این فصل ارایه می کنید از تمام مطالبی که در پایان نامه شما وجود دارد مهم تر می باشد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است که فصل چهارم پایان نامه ها در حقیقت "قلب" تمام پایان نامه ها می باشد و افرادی که در نوشتن این فصل تلاش لازم را نمی کنند نمی توانند پایان نامه باکیفیت لازم را بنویسند. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید در لابلای مطالبی که در این فصل از پایان نامه ارایه می کنید نتیجه ها را به صورت دقیق بیان کنید و مطالب این فصل باید به شیوه ای باشند که هر کسی که آن ها را می خواند بتواند آن را درک کند. برای این که بتوانید کاری کنید که خواندن مطالب این فصل برای افرادی که آن را می خوانند راحت تر باشد می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

- نتیجه های تحقیقاتی را که در این زمینه انجام داده اید در قالب نمودارهای مختلف و شکل هایی که منجر به تفهیم بیشتر مطالب می شوند ارایه کنید. این کار باعث می شود که فهمیدن مطالبی که به عنوان نتیجه های تحقیقات شما در این فصل مطرح می شوند برای افرادی که آن ها را می خوانند خیلی بهتر شود و آن ها بتوانند خیلی بهتر از زمانی که شما تنها به آن ها یک سری اعداد می دهید مطالب را درک کنند. به عنوان مثال در صورتی که شما می خواهید تغییرات پارامتری را بر حسب پارامتر دیگری ارایه کنید می توانید به جای این که داده ها را به صورت اعداد خام به افرادی که پایان نامه تان را می خوانند ارایه کنید سعی کنید که این اعداد را به صورت شکل و یا به صورت جدول به آن ها ارایه کنید تا به این شیوه بتوانید کاری کنید که آن ها بهتر مطالب را بفهمند.

- یکی دیگر از شیوه هایی که شما می توانید به این شیوه در بهتر فهمیدن مفاهیم پایان نامه توسط افرادی که آن را می خوانند کمک کنید این است که از جدول ها استفاده کنید. هنگامی که شما از جدول ها برای ارایه کردن داده ها استفاده می کنید می توانید انتظار داشته باشید که افرادی که جدول ها را می خوانند خیلی بهتر نتیجه ها را درک کنند و بتوانند در تفسیر کردن نتیجه ها عملکرد بهتری داشته باشند. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید ارایه داده ها را به صورت جدول بندی شده انجام دهید تا درک کردن آن و همچنین تفسیر کردن آن بهتر باشد.

- یکی دیگر از نکته های بسیار مهمی که شما برای این که یک فصل چهارم باکیفیت داشته باشید باید به آن توجه داشته باشید این است که نتیجه های کلیدی و جامع را از تحلیل کردن داده هایتان بگیرید. شما  برای این که بتوانید کار خواندن فصل چهارم و بررسی کردن آن را برای افرادی که قرار است آن را بخوانند آسان تر کنید باید این توانایی را داشته باشید که تا جایی که می توانید نتیجه هایی را که از تحقیقاتان و آزمایش هایی که انجام داده اید بدست آمده است را به صورت خلاصه و همه فهم ارایه کنید. انجام دادن این کار باعث می شود که فردی که پایان نامه شما را می خواند می تواند به خوبی این نتیجه ها را بررسی کند و نتیجه ای را که می خواهد از تحلیل داده های شما بگیرد.

- از دیگر نکته های مهمی که شما در نوشتن فصل چهارم پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید این است که تا حد بسیار زیادی وارد جزئیات شوید و کار را با جزئیات زیادی ارایه کنید. این موضوع باعث می شود که هم اعتبار کاری که شما انجام داده اید بیشتر می شود و هم این که شما می توانید دست خواننده را باز بگذارید که خودش با تغییر دادن برخی از داده ها بتواند نتیجه گیری های مخصوص خودش را انجام دهد! انجام دادن این کار همچنین باعث می شود که فرآیند خواندن پایان نامه برای این افراد آسان تر می شود و آن ها می توانند خیلی بهتر از زمانی که شما تنها به کلیات بسنده کرده اید و توضیحی درباره جزئیات کار نداده اید پایان نامه تان را مطالعه کنند. همین موضوع باعث می شود که کیفیت پایان نامه شما بهتر می شود.

فصل پنجم: خلاصه و تفسیر نتیجه ها

این فصل آخرین فصل پایان نامه است. شما در این فصل خلاصه ای را از کارهایی که در این پایان نامه انجام داده اید ارایه می کنید و در کنار ارایه این خلاصه ها نتیجه گیری های خودتان را هم ارایه می کنید. این بخش از پایان نامه نیز بخش بسیار مهم و کلیدی می باشد و شما برای این که بتوانید یک پایان نامه کامل داشته باشید باید این بخش را هم با دقت بنویسید. شما باید سعی کنید که در این بخش مشخص کنید که نتیجه ای که از انجام این تحقیقات گرفته اید چیست و باید سعی کنید تا بر این اساس به افرادی که پایان نامه شما را می خوانند نشان دهید که انجام دادن این پایان نامه چه نتیجه ای داشته است. شما باید سعی کنید تا در این بخش تمام مراحلی را که انجام داده اید به صورت فشرده مورد بررسی قرار دهید و سعی کنید تا این فصل را خلاصه ای از تمام فصل های دیگری که در این پایان نامه وجود دارد قرار دهید. شما در فصل چهارم پایان نامه تمام نتیجه هایی را که از شبیه سازی ها و تحقیقاتی که انجام داده اید بیان می کنید و در فصل پنجم نتیجه گیری می کنید و مشخص می کنید که نتیجه هایی که در فصل چهارم برای شما بدست آمده است چه نتیجه ای برایتان داشته است.

یکی از بخش هایی که شما در فصل پنجم پایان نامه می توانید ارایه کنید بخش پیشنهادات است. شما در این بخش پیشنهاداتی را برای افرادی که قرار است در آینده در زمینه ای که شما بر روی آن تحقیق کرده اید تحقیقی انجام دهند ارایه می کنید و سعی می کنید تا راه را برای افرادی که می خواهند در این زمینه تحقیق کنند باز کنید. شما همچنین در فصل پنجم به نقاط ضعف و محدودیت های تحقیقی که انجام داده اید اشاره می کنید و پیشنهاد می کنید که افرادی که در آینده می خواهند بر روی موضوع شما تحقیق کنند چگونه می توانند این نقاط ضعف و محدودیت ها را برطرف کنند.

 

 



نرم افزارهای پایان نامه نویسی

 

نرم افزارهای پایان نامه نویسی

 

نرم افزارهایی را که می توان از آنها برای نوشتن پایان نامه استفاده کرد را می توان به دو گروه عمده تقسیم بندی کرد:

گروه اول: گروه نرم افزارهایی که برای انجام شبیه سازی ها (یعنی برای نوشتن فصل 4 پایان نامه) مورد استفاده قرار می گیرند.

گروه دوم: گروهی که صرفا برای نوشتن متن پایان نامه مورد استفاده قرار می گیرند.

گروه اول

نرم افزارهای گروه اول شامل موارد زیر می باشند:

1) MATLAB

یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای پایان نامه نویسی نرم افزار MATLAB می باشد. با استفاده از این نرم افزار دانشجویان در رشته های مختلف می توانند پایان نامه های خودشان را شبیه سازی و اجرا کنند و به نتیجه های مطلوبی برسند. این نرم افزار در حقیقت یک نرم افزار تخصصی و حرفه ای است که کاربرانی که از این نرم افزار استفاده می کنند می توانند با استفاده از این نرم افزار داده های مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و می توانند با استفاده از ویژگی های منحصر به فردی که این نرم افزار در اختیارشان قرار می دهد؛ به ترسیم کردن نتیجه های حاصل بپردازند. با استفاده از این نرم افزار همچنین می توان تا حدود زیادی از برنامه های کاربردی جانبی آن استفاده کرد و همچنین این نرم افزار قابلیت بسیار پیشرفته ای در تجزیه و تحلیل کردن توابع ریاضیاتی دارد.

از ویژگی های مثبت این نرم افزار می توان به تسریع در انجام عملیات اشاره کرد. به عبارت دیگر با استفاده از نرم افزار MATLAB شما می توانید با سرعت زیادی داده های موجود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. علاوه بر تمام این ها، این نرم افزار دارای قدرت پردازش بالایی می باشد و می توان از آن برای پردازش کردن سیگنال های مختلف، تصاویر مختلف و حتی ویدیوها و مواردی مانند آن استفاده کرد. نرم افزار MATLAB همچنین در رشته هایی مانند زیست شناسی نیز کاربرد فراوان دارد.

کار کردن با عملگرهای مختلف ریاضی در نرم افزار MATLAB بسیار آسان است و شما به راحتی می توانید از ویژگی های مختلف این نرم افزار استفاده کنید تا عملگرهای ریاضی را بر روی اعداد و فرمول های مختلف اعمال کنید. تمام اعداد در نرم افزار MATLAB به شیوه ماتریسی هستند بنابراین کار کردن با فرمول ها به شکل ماتریسی هم در این نرم افزار بسیار آسان می باشد. در حقیقت حتی یک عدد معمولی هم در این نرم افزار به صورت یک ماتریس 1*1 ذخیره می شود و می توان از این ماتریس برای انجام کارهای ریاضیاتی استفاده کرد.

2) نرم افزار SPSS

SPSS نیز یکی دیگر از نرم افزارهای مهم در این زمینه است که به کاربران کمک می کند تا تحلیل های آماری را به خوبی انجام دهند. در حقیقت SPSS یکی از مناسب ترین و بهترین ابزارهایی است که می توان از آن برای تحلیل های آماری استفاده کرد. بنابراین از این نرم افزار می توان برای تحلیل هایی که مربوط به پایان نامه های دانشجویان در اکثر رشته هایی که در آنها نیاز به تحلیل های آماری وجود دارد استفاده کرد. همچنین از این نرم افزار می توان برای بازاریابی کردن (تحلیل داده ها به منظور انجام بازاریابی) هم استفاده کرد.

این نرم افزار دارای بخش های مختلفی می باشد که کاربران با استفاده از این بخش ها می توانند به راحتی کار تجزیه و تحلیل داده ها از هر نوعی را انجام دهند. همچنین در این نرم افزار بخش هایی هم برای برنامه نویسی وجود دارد که کاربران با استفاده از این بخش ها می توانند برنامه هایی را برای تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه ای که خودشان می خواهند ایجاد کنند و کار تجزیه و تحلیل کردن داده ها را بر این اساس انجام دهند.

نرم افزار SPSS برای تحلیل های آماری نرم افزار بسیار قدرتمندی می باشد که به افرادی که از این نرم افزار استفاده می کنند این اجازه را می دهد که آن طور که دوست دارند داده ها را تحلیل کنند و همچنین آنها می توانند نتیجه های حاصل از تجزیه و تحلیل کردن این داده ها را به صورت یک فایل های خروجی و تصویری ببینند. مخصوصا موضوع استخراج کردن فایل های نتیجه به صورت تصویری و استفاده از تصاویر و جدول ها و نمودارهای آموزنده در این نرم افزار بسیار اهمیت دارد و می توان گفت که یکی از بهترین و موثرترین ویژگی های این نرم افزار به شمار می رود. کاربران می توانند با بررسی کردن این نمودارها درک درستی از آن چه که مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند و همچنین از داده هایی که به عنوان وروردی وارد نرم افزار کرده اند داشته باشند. بنابراین استفاده از این نرم افزار برای نوشتن پایان نامه بسیار مفید است.

3) نرم افزار Minitab

یکی دیگر از نرم افزارهای آماری بسیار کاربردی در زمینه انجام پایان نامه ها، نرم افزار Minitab می باشد. با استفاده از این نرم افزار هم مانند نرم افزار SPSS می توان داده های آماری را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد و از بررسی کردن این داده ها نتیجه های مطلوبی گرفت. نرم افزار Minitab را به عنوان یکی از تخصصی ترین نرم افزارهایی که در زمینه آمار وجود دارد معرفی می کنند که از این نرم افزار می توان در انجام پایان نامه هایی که مربوط به آمار و رشته های مربوط به آنها هستند استفاده کرد. همچنین می توان گفت که استفاده از این نرم افزار در رشته هایی مانند رشته اقتصاد هم بسیار کاربردی می باشد. این نرم افزار دارای ویژگی های منحصر به فرد و بسیار مناسبی می باشد از جمله اینکه کاربران با استفاده از این نرم افزار می توانند برای تشریح کردن داده های مختلف از روش های گرافیکی استفاده کنند. به این معنی که آنها می توانند با ترسیم کردن اشکال مختلف حاصل از نتیجه گیری ها، کار مقایسه ها و تجزیه و تحلیل کردن داده ها را به صورت گرافیکی انجام دهند و در نهایت نتیجه بهتری از این کار بگیرند. همچنین این نرم افزار قابلیت تطبیق بسیار بالایی را با بسیاری از نرم افزارهای دیگر دارد به گونه ای که می توان به راحتی فایل های مربوط به این نرم افزار را به عنوان فایل ورودی نرم افزارهای دیگر مورد استفاده قرار داد و یا فایل های نرم افزارهای دیگر را می توان به عنوان فایل ورودی این نرم افزار استفاده کرد. همچنین این نرم افزار با نرم افزار Excel نیز به خوبی تطبیق پذیر است و می توان فایل های نتایج را به راحتی در این فایل استخراج کرد.

4) نرم افزار Abaqus

این نرم افزار هم یکی دیگر از نرم افزارهایی است که برای پایان نامه نویسی بسیار مفید می باشد. در حقیقت از این نرم افزار برای شبیه سازی های مختلف در رشته های مهندسی استفاده می شود. این نرم افزار بیشتر مربوط به رشته مهندسی مکانیک می باشد و معمولا برای شبیه سازی هایی که مربوط به این رشته می باشند از این نرم افزار استفاده می شود. این نرم افزار دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد از جمله: کاربرد در شبیه سازی کردن پدیده های مختلف مکانیکی، کاربرد در شبیه سازی کردن پدیده های مربوط به توزیع دما، کاربرد در شبیه سازی کردن پدیده های مرتبط با پاسخ های مختلف سازه ها و تحریک های متناوب و شبیه سازی کردن موضوعات مختلف در این رابطه. در این نرم افزار برای شبیه سازی کردن از تکنیک المان محدود استفاده می شود و پدیده های مکانیکی را می توان با این نرم افزار به این روش شبیه سازی کرد.

5) نرم افزار ANSYS Fluent

این نرم افزار هم یکی دیگر از نرم افزارهایی است که برای افرادی که می خواهند پایان نامه های خودشان را در رشته های مرتبط با مکانیک بنویسند توصیه می شود. در این نرم افزار کاربران این توانایی را دارند که به راحتی ادوات و قطعات مکانیکی را مورد شبیه سازی قرار دهند و نتیجه های مطلوبی را از انجام دادن این شبیه سازی ها بگیرند. این نرم افزار را می توان به عنوان جایگزینی برای نرم افزار Abaqus مورد استفاده قرار داد. البته چگونگی محاسبه در این نرم افزار اندکی متفاوت است به گونه ای که در این نرم افزار برای حل کردن مسائل از روش های غیر سنتی انتگرال گیری استفاده می شود. کاربرانی که برای کار خودشان از این نرم افزار استفاده می کنند می توانند به راحتی شبیه سازی های مرتبط با مسئله های مختلف استاتیکی و مکانیکی، شبه استاتیکی، مسئله های کمانشی و همچنین تحلیل های مختلف انتقال حرارتی و تحلیل های مربوط به مسئله های مکانیکی دینامیکی را انجام دهند. این نرم افزار می تواند زمینه ای را برای این افراد فراهم کند که بتوانند به راحتی تحلیل های مکانیکی را به صورت خطی و به صورت غیرخطی انجام دهند. از قابلیت های مهمی که این نرم افزار دارد می توان به توانایی در شبیه سازی کردن جریان های تراکم پذیر و تراکم ناپذیر مکانیکی، شبیه سازی جریان های مختلف (جریان های آرام و جریان های متلاطم)، تجزیه و تحلیل های سیال های نیوتنی و سیال های غیر نیوتنی، تحلیل جریان های پایا و جریان های ناپایا، مسئله های انتقال حرارت و شبیه سازی های مدل های مختلف انتقال حرارت تشعشعی و مواردی مانند آن اشاره کرد.

گروه دوم:

نرم افزارهای گروه دوم شامل موارد زیر می باشند:

1) نرم افزار Dropbox

این نرم افزار در حقیقت یک وب سایتی است که خدمات و سرویس های مربوط به میزبانی (هاستینگ) فایل ها و پرونده ها را در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین شما با استفاده از این خدمات و سرویس ها می توانید اطلاعات را از این فایل ها و پرونده ها ذخیره کنید و کاری کنید که این اطلاعات برای شما قابلیت دسترسی بیشتری داشته باشند. همچنین شما در فضای این نرم افزار می توانید بخشی از اطلاعات را هم با دیگران به اشتراک بگذارید.

2) نرم افزار Wunderlist (واندرلیست)

این نرم افزار هم از دیگر نرم افزارهایی است که شما می توانید از آن برای بهتر نوشتن پایان نامه استفاده کنید. با استفاده از این نرم افزار شما این توانایی را خواهید داشت که برای خودتان یک "دفتر یادداشت" تهیه کنید که در آن لیستی از کارهایی که قرار است انجام دهید را برای خودتان مشخص کنید و همچنین به عنوان یک چرک نویس از این نرم افزار برای یادداشت های خودتان استفاده کنید.

3) نرم افزار Evernote (اورنوت)

این نرم افزار هم تقریبا شبیه به مورد قبلی است که شما می توانید از آن به عنوان یک دفترچه یادداشت استفاده کنید و می توانید به عنوان چرک نویسی از اطلاعاتی که قرار است از مطالعه کردن مطالب مختلف در وب سایت های مختلف برای خودتان فراهم کنید از این نرم افزار استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از این نرم افزار آن بخش از فایل ها را که می خواهید در نرم افزار ذخیره کنید و دقیقا مانند یک دفترچه یادداشت کوچک هر زمانی که می خواستید به آن مراجعه نمایید.

4) نرم افزار Mendeley (مندلی)

این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزارها در زمینه خواندن مقالات است که شما با استفاده از این نرم افزار می توانید کار پایان نامه نویسی را بسیار راحت تر از آن چیزی که می خواهید انجام دهید. شما با استفاده از این نرم افزار می توانید مقالاتی را که برای خواندن از اینترنت دانلود کرده اید مدیریت کنید و همچنین فایل های PDF تان را ذخیره کنید و آنها را مدیریت کنید و همچنین اطلاعاتی را که در اختیار دارید به خوبی دسته بندی کنید تا بتوانید بیشترین استفاده را از این اطلاعات بکنید.

5) نرم افزار Endnote

این نرم افزار هم یکی از مهم ترین و پرکاربردترین نرم افزارها در نوشتن پایان نامه است. شما با استفاده از این نرم افزار این توانایی را خواهید داشت که یک بانک بزرگی از اطلاعات را از مقالاتی که از آنها استفاده می کنید ایجاد کنید و سپس به سرعت در هر جایی از متن که خواستید به این مقالات ارجاع دهید. نرم افزار Endnote همچنین به شما کمک می کند تا کار رفرنس دهی را به شیوه ای که برایتان مقبول است انجام دهید (رفرنس دهی در این نرم افزار به صورت خودکار انجام می پذیرد)



4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد!

4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد!

 

1) بايد در يادها بماند. 

اولين ويژگي كه نام برند شما بايد داشته باشد اين است كه بايد در خاطره هاي مشترياني كه نام آن را شنيده اند بماند. اين نام بايد به گونه اي باشد كه افرادي كه به عنوان مشتري به شركت شما مي آيند بايد بتوانند تا اين نام را در ذهنشان به خاطر بسپارند.

البته انتخاب كردن نامي كه براي برند انتخاب مي كنيد بستگي به پارامترهاي مختلفي دارد از جمله انتخاب اين نام بستگي به نوع تجارت و شركتي كه داريد و نوع فرآورده هايي كه توليد مي كنيد (و يا نوع سرويس هايي كه ارايه مي دهيد) و عوامل مختلف و متعدد ديگري دارد ولي شما بايد با توجه به تمام اين پارامترها و عوامل كاري كنيد كه نام برندي كه براي خودتان انتخاب مي كنيد به گونه اي باشد كه افرادي كه به عنوان مشتريان شما شناخته مي شوند بتوانند آن را به خاطر بسپارند. معمولا گفته مي شود كه نام هايي كه كمتر از سه بخش هستند؛ بيشتر از نام هايي كه داراي چهار بخش يا بيشتر از چهار بخش هستند در يادها مي مانند بنابراين كوتاه بودن نام را فراموش نكنيد!

2) "منحصر به فرد بودن" عامل مهمي است! 

يكي ديگر از عواملي كه در بالا بردن و يا پايين آوردن كيفيت نام برند تاثير بسيار زيادي دارد منحصر به فرد بودن اين نام مي باشد. شما بايد كاري كنيد كه نام برندتان منحصر به فرد باشد. به اين معني كه با توجه به نوع شركتي كه داريد و نوع كارهايي كه انجام مي دهيد بايد نام برند را به گونه اي انتخاب كنيد كه نسبت به نام هاي ديگري كه در اين رابطه وجود دارند حالت منحصر به فرد بودن بيشتري داشته باشد. به عنوان يك مثال بسيار مناسب از نامي كه حالت منحصر به فرد دارد؛ نام برند "گوگل" را درنظر مي گيريم. اين برند داراي نامي كاملا منحصر به فرد مي باشد كه نشان دهنده اين است كه اين نام نام موفقي در اين رابطه مي باشد.

بنابراين در صورتي كه شما مي خواهيد نامي را براي شركتتان انتخاب كنيد بهتر است كاري كنيد كه اين نام حالت منحصر به فرد داشته باشد كه البته در اينجا ميزان خلاقيتي كه فرد دارد هم مي تواند تاثير زيادي را بر روي منحصر به فرد بودن اين نام داشته باشد و در اين راه بايد خلاقيت خودتان را هم نشان دهيد.

3) به كوتاهي نام توجه كنيد. 

از ديگر پارامترهايي كه بايد حتما به هنگام انتخاب كردن نام يك شركت به آن توجه داشته باشيد؛ كوتاه بودن نام است. به عنوان مثال، نام ناسا را درنظر بگيريد. NASA مخفف عبارت National Aeronautics and Space Administration به معني "مديريت بخش هوانوردي و فضايي ملي" مي باشد كه به صورت خلاصه حرف اول از هر كدام از كلمات اين عبارت انتخاب شده است و نهايتا يك نام ساده و كوتاه بوجود آمده است كه ما آن را به عنوان ناسا مي شناسيم. بنابراين حتي در صورتي كه شما بخواهيد نام هايي را براي شركت خودتان انتخاب كنيد كه داراي بخش هاي طولاني باشند مي توانيد با مخفف كردن آنها را كوتاه كنيد. مثال ديگري در اين رابطه شركت Skype مي باشد. اين نام مخفف عبارت Sky Peer-to-Peer مي باشد كه اشاره به تكنولوژي دارد كه در آن مي توان با استفاده از تجهيزات هوايي كاري كرد كه افراد به صورت تصويري با همديگر تماس برقرار كنند. اما اين نام به صورت مخفف بكار برده شده است به اين دليل كه استفاده نام به اين شيوه مي تواند مفيدتر باشد.

4) زبان محلي خودتان را هم درنظر داشته باشيد. 

درست است كه انگليسي زبان رسمي در بسياري از مجامع مي باشد ولي شما مي توانيد براي اينكه ارتباط صميمي تري را با مشتريانتان برقرار كنيد در برخي از اوقات از زبان غيرانگليسي هم استفاده كنيد. به عنوان مثالي در اين رابطه مي توان BMW را مثال زد. اين نام مرتبط با واژه هاي غيرانگليسي Bayerische Motoren Werke مي باشد. و يا مثال ديگر در اين رابطه شركت Ikea مي باشد.

در هر صورت، بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه يكي از مهم ترين پارامترهايي كه مي تواند در آينده تعيين كننده ميزان موفقيت و يا شكست شما در كارهايتان باشد؛ پارامتر نامي است كه شما براي برندتان انتخاب مي كنيد. در صورتي كه نامي كه براي برندتان انتخاب كرده ايد مناسب باشد و به گونه اي باشد كه توجه مخاطبين به آن جلب شود؛ مي توانيد انتظار داشته باشيد كه كارتان به خوبي پيش رود و در صورتي كه پارامترهاي ديگر را هم داشته باشيد؛ مي توانيد يك شركت موفق داشته باشيد اما در صورتي كه نامي كه براي برندتان انتخاب مي كنيد نامي نامناسب باشد حتي در صورتي كه پارامترهاي ديگر را هم رعايت كنيد؛ شانس موفقيتتان پايين است.



روش شناسی پژوهش: 12 توصیه برای افرادی که می خواهند پایان نامه خود را بنویسند.

 

روش شناسی پژوهش:

12 توصیه برای افرادی که می خواهند پایان نامه خود را بنویسند.

 

1) برنامه ریزی کنید.

یکی از مهم ترین نکته‌هایی که شما به هنگام انجام پایان نامه خود به آن توجه داشته باشید این است که یک برنامه ریزی منظم و مرتب داشته باشید. در صورتی که شما بتوانید برای خودتان یک برنامه ریزی منظم داشته باشید می توانید به راحتی کارهایی را که قرار است انجام دهید تقسیم بندی کنید تا بتوانید هر کاری را در سرجای خودش انجام دهید. در صورتی که شما بخواهید تحقیقی را انجام دهید ولی برای اینکه مراحل مختلف کار را انجام دهید برای خودتان برنامه ریزی نداشته باشید نمی توانید به نتیجه دلخواه برسید. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که می تواند به شما کمک کند تا نوشتن پایان نامه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید این است که برای خودتان یک برنامه ریزی منظمی داشته باشید و سعی کنید تا بر اساس این برنامه ریزی به کارتان ادامه دهید. البته نباید فراموش کنید که برای نگارش پایان نامه برنامه ریزی که شما برای خودتان ریخته اید باید عملی باشد.

2) کارتان را با وب سایت ویکی پدیا شروع کنید ولی با آن تمام نکنید!

وب سایت ویکی‌پدیا یکی از بزرگترین منابعی است که شما می‌توانید از آن برای پاسخ دادن به هر سوالی که دارید (تقریباً در هر زمینه ای که سوال دارید!) استفاده کنید. اما فراموش نکنید که این وب سایت تنها اطلاعاتی عمومی و کلی را در زمینه‌ای که می خواهید در آن به پژوهش بپردازید به شما می‌دهد و نمی‌توانید اطلاعات جزئی را در این باره بدست آورید. برای اینکه اطلاعات جزئی و تخصصی را در این باره بدست آورید می‌توانید از وب سایت های معتبر در حیطه تخصصی رشته خود استفاده کنید. هدف از استفاده کردن از وب سایت ویکی پدیا این است که یک اطلاعات اصلی را نسبت به همه چیز بدست آورید.

بنابراین استفاده کردن از وب سایت ویکی پیدیا تنها در صورتی می تواند برای شما مفید باشد که شما بخواهید اطلاعات جامع و ابتدایی را در این باره بدست آورید.

3) به سوالات پایان نامه خودتان اهمیت زیادی بدهید.

یکی از مهم ترین نکته هایی که شما در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که شما باید به سوال های پایان نامه خود که در ذهنتان وجود دارد توجه زیادی داشته باشید. همانطور که می دانید کلید نوشتن پایان نامه شما همان فرضیه‌های شما و یا به عبارت دیگر سوالات تحقیق شماست. این سوالات هستند که مشخص می کنند که چارچوب پایان نامه شما چگونه است و باید بر چه اساسی انجام شود. بنابراین شما باید سعی کنید تا به این سوالات توجه زیادی داشته باشید. پایان نامه زمانی باکیفیت است که سوالات تحقیق مشخص و مناسب باشند. در صورتی که شما تحقیقی داشته باشید که سوالات تحقیق آن مشخص نباشد؛ نمی‌توانید انتظار داشته باشید که این پایان نامه شما به نتیجه مطلوبی برسد! بنابراین یکی از مهم ترین نکته ها در انجام پایا نامه این است که شما سوالی را به عنوان سوال پایان نامه انتخاب کنید که هم برایتان جذاب باشد و هم بتوانید به آن پاسخ دهید.

4) کار را تقسیم بندی کنید.

تقسیم بندی کردن کارها یکی دیگر از نکته‌های خیلی مهمی است که شما هنگامی که می‌خواهید نوشتن پایان نامه را انجام دهید باید درنظر داشته باشید. در صورتی که شما بتوانید کارتان را تقسیم بندی کنید می‌توانید انتظار داشته باشید که پایان نامه را به شکل مناسبی انجام می دهید. اما در صورتی که بخواهید تمام کارها را یک مرتبه انجام دهید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارتان را به شیوه مناسبی انجام شود. البته در این باره باید این نکته را هم درنظر داشته باشید که هنگامی می توانید کارتان را به صورت تقسیم بندی شده انجام داده باشید که برای هر کدام از این بخش ها، میزان مشخصی کار را درنظر داشته باشید و سعی نمایید تا بر اساس این میزان مشخص کارتان را انجام دهید. در صورتی که برای زمان کوتاهی میزان کار زیادی درنظر گرفته باشید (یا برعکس!) نمی توانید انتظار موفقیت داشته باشید!

5) کار را به شیوه سیستماتیک انجام دهید.

از دیگر نکته‌های خیلی مهمی که در این رابطه باید درنظر داشته باشید این است که شما باید کار انجام پایان نامه خودتان را به شیوه ای سیستماتیک انجام دهید. در صورتی که نتوانید کار را به شیوه سیستماتیک انجام دهید کارپایان نامه با مشکلاتی مواجه می شود. در کار سیستماتیک، باید مراحل انجام پایان نامه را دقیقاً به همان شیوه ای که باید باشند به ترتیب انجام دهید. ترتیب انجام دادن این کارها برای شما خیلی مهم است و در صورتی که شما نتوانید این کارها را به ترتیب انجام دهید نمی توانید به نتیجه مطلوب برسید.

شما باید بررسی کنید که پژوهش‌ها و پایان نامه هایی که انجام می شوند به چه شیوه ای انجام می شوند (مراحل انجام دادن پایان نامه به چه صورت است) و لذا سعی کنید تا کارها را دقیقاً بر همان اساسی که در دستورالعمل ها وجود دارد برای خودتان ترتیب دهید و بر همین اساس کارها را پیش ببرید. در این رابطه شما نباید هیچ ترتیبی را تغییر دهید و تا جایی که ممکن است سعی کنید ترتیب انجام پایان نامه خود را رعایت نمایید.

6) به منابع مورد استفاده تان اهمیت زیادی بدهید.

یکی از مهم ترین پارامترهایی که شما به هنگام نوشتن پایان نامه باید به آن توجه کنید؛ پارامتر استفاده از منابع می باشد. در پایانامه شما باید تاجایی که امکان دارد از منابع بروز استفاده کنید. در حقیقت منابع و استفاده از آنها یکی از مهم ترین و باارزش ترین ارکان تحقیق می‌باشد.

همچنین شما باید بررسی کنید و ببینید که منابعی که در اختیار دارید (چه منابع آنلاینی و چه منابع آفلاینی) چگونه هستند و سعی نمایید تا به آنها اهمیت زیادی بدهید. شما باید علاوه بر اینکه به انتخاب منابع توجه زیادی بکنید (و باید منابعی را برای خودتان انتخاب کنید که دارای بهترین اطلاعاتی باشند که شما به آنها احتیاج دارید) باید نحوه استفاده درست و رفرنس دهی از این منابع را هم یاد بگیرید.

7) کمک گرفتن از دیگران را فراموش نکنید.

یادتان باشد که انسان موجودی اجتماعی است که از دیگران کمک می گیرد. ما همگی به کمک گرفتن از همدیگر احتیاج داریم. هیچ کس نمی تواند کار نوشتن پایان نامه خود را به صورت تنهایی انجام دهد و لذا اگر شما می خواهید که این کار را به شیوه مناسبی انجام دهید بهتر است که از دیگران کمک بگیرید. بسیاری از افراد هستند که فکر می کنند که در صورتی که از دیگران کمک بگیرند کار اشتباهی انجام داده اند. این در صورتی است که این تصور یک تصور کاملاً غلطی می باشد. شما می توانید سوالات خودتان را در زمینه‌هایی که فکر می‌کنید دیگران می توانند به شما کمک کنند، از آنها بپرسید و از آنها بخواهید تا اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار دهند و از این درخواست کردنتان هیچ شرمی نداشته باشید و اطمینان داشته باشید که آنها هم با آغوش باز پذیرای شما خواهند بود و به شما کمک خواهند کرد.

8) سعی کنید در طول انجام پایان نامه همیشه اطلاعات خودتان را به روز شده نگه دارید.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید همیشه اطلاعات خودتان را به روز رسانی شده نگه دارید. ممکن است در طول مدتی که شما درباره موضوع پایان نامه تحقیق می‌کنید، اطلاعات جدیدی در زمینه موضوع شما تولید شده باشد. همچنین ممکن است در طول این مدت مقالات و نوشتارهای جدیدی ایجاد شده باشند و لذا سعی کنید تا اطلاعاتتان را همیشه به روز رسانی کنید. یکی از روش های معمول انجام این کار این است که به وب سایت ها مراجعه کنید و سعی نمایید تا مقالات و یا اطلاعات جدیدی را که در این باره ارائه شده را بخوانید. در صورتی که شما بخواهید از پژوهش های به روز استفاده نکنید مشکلات جدی در تحقیقاتتان ایجاد می شود. به عنوان مثال فرض کنید شما موضوعی را که برای نگارش پایان نامه خود انتخاب کرده اید؛ در صورتی که از اطلاعاتی قدیمی استفاده کنید و به نتیجه هایی برسید؛ ممکن است اطلاعات جدیدی آمده باشد که کاملاً نقض کننده اطلاعات قدیمی پایان نامه شما باشند. در این صورت شما به نتیجه گیری کاملاً غلطی رسیده اید!

9) سعی کنید نسبت به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می گیرد شکاک باشید و برای هرکدام از آنها منابع قانع کننده ای را جستجو کنید.

هنگامی‌که شما می‌خواهید درباره موضوع پایان نامه خود تحقیق کنید نیاز به اطلاعات دارید. یکی از مهم ترین منابعی که می تواند اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار دهد؛ اینترنت می باشد. شما با استفاده از اینترنت می‌توانید به یک دریای گسترده ای از اطلاعات برسید. شما می توانید در وب سایت های مختلف اینترنتی اطلاعات مختلفی را در هر حوزه پژوهش خود بدست آورید. اما شما به عنوان فردی که می‌خواهد پایان نامه خود را به درستی انجام دهد، باید نسبت به این اطلاعات شکاک باشید! شما باید شک کنید که این اطلاعات از کجا بدست شما رسیده است؟ آیا برای این اطلاعات منبع مشخصی وجود دارد؟ یا اینکه این اطلاعات دارای منبع مناسبی نمی باشند؟ ممکن است وب سایت هایی در اینترنت وجود داشته باشد که در این وب سایت ها اطلاعاتی وجود داشته باشند که دارای منابع مناسبی نباشند. بنابراین شما باید سعی کنید تا برای اطلاعاتی که در اینترنت پیدا می کنید منبع مناسب و معتبر را پیدا کنید تا بتوانید به آن رجوع کنید.

10) از داده ها و اطلاعات آکادمیک استفاده کنید.

این که از چه نوع داده هایی برای نوشتن پایانامه خود استفاده می‌کنید اهمیت زیادی دارد. سعی کنید از داده های آکادمیک و علمی استفاده کنید که برایتان اعتبار داشته باشند. البته این داده ها را بهتر است در مرحله های بعدی کار (که نیاز به داشتن داده هایی دارید که حالت تخصصی تر دارند) مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله شما باید داده ها را به شیوه دقیقی مورد بررسی قرار دهید و نباید یک دیدگاه کلی نسبت به انجام کار داشته باشید. در صورتی که در مرحله اول که خیلی نیاز به داشتن داده ندارید؛ بهتر است که از وب سایت های جامعی استفاده کنید. زیرا این وب سایت ها، به شما یک درک و دیدگاه کلی را نسبت به پژوهش می دهند. اما در صورتی که بخواهید کار را به شیوه تخصصی انجام دهید به شما توصیه می شود که حتماً از منابع آکادمیکی استفاده کنید.

11) شیوه ترکیب کردن اطلاعاتی را که از منابع مختلف بدست می آورید را یاد بگیرید.

در صورتی که شما بخواهید در انجام پایان نامه خود موفق شوید؛ یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که از داده هایی استفاده کنید که مربوط به منابع مختلف هستند. شما باید این توانایی را داشته باشید که این داده‌ها را با هم ترکیب کنید تا نتیجه مطلوبی را که می‌خواهید بگیرید بدست آورید. این خودش یک مهارت و توانایی بسیار مهمی است که شما باید داشته باشید. شما باید بتوانید داده هایی را که در وب سایت ها و مطالعات صورت گرفته هستند را با هم ترکیب کنید تا به نتیجه مطلوبی بگیرید. درصورتی که این توانایی را نداشته باشید نمی توانید آن گونه که می خواهید نتیجه گیری کنید. از آن جایی که مطالبی که در زمینه های تحقیقاتی شما وجود دارند خیلی گسترده می باشند؛ بنابراین شما معمولاً برای اینکه درباره موضوع مورد نظرتان تحقیق کنید باید از چندین منبع مختلف استفاده کنید؛ لذا سعی نمایید توانایی ترکیب کردن منابع و درآوردن آن چه که میخواهید از آنها را یاد بگیرید.

12) نسبت به مشکلاتی که ممکن است در این مسیر برایتان ایجاد شود انعطاف پذیر باشید.

یکی دیگر از نکته های خیلی مهمی که شما باید در این زمینه درنظر داشته باشید این است که نسبت به مشکلات غیرقابل پیش بینی که ممکن است در طول پروسه انجام تحقیق برایتان اتفاق بیفتید آمادگی لازم را داشته باشید. ممکن است شما در بخش‌هایی از انجام پایان نامه با مشکلاتی جدی برخورد کنید که گذر کردن از این مشکلات برایتان سخت باشد. همیشه راه انجام پایان نامه به صورت یک جاده سرراست نمی باشد و شما ممکن است در برخی از موارد به دیوار برخورد کنید.

ممکن است شما هنگامی که نوشتن پایان نامه را انجام می دهید به دنبال منابعی در رابطه با آن باشید ولی بعد از بررسی به این نتیجه برسید که در این زمینه منابع کمی وجود دارد! و یا ممکن است به هنگام انجام پایان نامه خود به این نتیجه برسید که اصلاً منبعی در این رابطه وجود ندارد! در چنین مواردی نباید دلسرد شوید. باید به راه خودتان ادامه دهید و با دقت بیشتری اینترنت و... را بررسی کنید و بدانید که بدون شک اطلاعاتی را که می خواهید پیدا خواهید کرد!



15 مرحله برای انجام یک پایان نامه

 

15 مرحله برای انجام یک پایان نامه

 

انجام پایان نامه نیز مانند تمام کارهای دیگر کاری است که دارای اصول و قواعد خاص خودش می باشد و شما برای اینکه یک پایان نامه خوبی بنویسید؛ باید مراحل مختلفی را طی کنید. در اینجا قصد داریم تا 15 مرحله ای را که شما به عنوان یک پژوهشگر باید برای نوشتن پایان نامه خود طی کنید ارایه می نماییم.

1) سوالات اصلی و فرعی پایان نامه را تعریف کنید.

اولین مرحله برای نوشتن پایان نامه این است که سوالات اصلی و فرعی پژوهش خودتان را تعیین کنید. نام دیگر این مرحله پیدا کردن یک فرضیه اولیه برای پایان نامه می باشد. در این مرحله شما باید به خودتان و به افرادی که قرار است پژوهش شما را بخوانند بگویید که هدفتان از انجام پایان نامه چه می باشد و برای چه می خواهید این پایان نامه را انجام دهید.

2) منابع اطلاعاتی خودتان را مشخص کنید.

هر فردی که می‌خواهد پایان نامه خود را انجام دهد؛ اول از همه باید برای خودش منابع اطلاعاتی را که قرار است بر اساس این منابع کارش را انجام دهد مشخص نماید. بنابراین مرحله دوم از انجام پایان نامه این است که مشخص کنید که می‌خواهید برای این کار از چه منابع اطلاعاتی استفاده کنید. این منابع اطلاعاتی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال می توانند به شکل کتاب و یا به شکل کتاب های الکترونیکی و یا به هر شکل دیگری باشند که شما باید تمام این منابع را به صورت دقیق و با ذکر جزئیات برای خودتان مشخص کنید.

3) یک نگاه کلی به پایان نامه ای که می خواهید انجام دهید، بیندازید.

اکنون شما مرحله اول را پشت سر گذاشته اید: اول از همه سوالات اصلی و فرعی پایان نامه را مشخص کرده‌اید و همچنین در درجه دوم مشخص نموده اید که قرار است از چه منابعی برای انجام پایان نامه استفاده کنید. در این مرحله نوبت به آن می رسد که برای خودتان یک دورنمایی از انجام پایان نامه خود را مشخص کنید. شما در این مرحله باید مشخص کنید که پایان نامه شما در چه زمینه ای و در چه محدوده و حوزه ای انجام خواهد شد.

4) بر اساس مرحله های قبلی، دوباره سوالات و فرضیات اساسی پایان نامه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.

شما در این مرحله باید بر اساس منابع اطلاعاتی که برای خودتان تعیین کرده اید و همچنین بر اساس طبیعت و ماهیت کاری که می‌خواهید انجام دهید (که آن را در مرحله شماره 3 مشخص کرده اید) دوباره سوالات پایان نامه را مورد بازبینی قرار دهید و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. در این مرحله شما باید ببینید که سوالات پایان نامه بر اساس پارامترهایی که در اختیار دارید قابل پاسخگویی می باشند یا خیر.

5) حوزه تحقیقاتی را بررسی و مشخص نمایید.

اکنون شما 4 مرحله از کار را پشت سر گذاشته اید و در مرحله چهارم تمام سوالات و فرضیات پایان نامه را هم به درستی مورد بررسی قرار داده‌اید. اکنون در مرحله پنجم نوبت به آن رسیده است که حوزه های تحقیق را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا این حوزه‌های تحقیق برای کار شما مناسب می باشند یا خیر. در این مرحله باید بررسی کنید که آیا شما قادر هستید که کار پایان نامه خود را در این حوزه ها انجام دهید یا اینکه این توانایی را نخواهید داشت که در حالت دوم، باید حوزه تحقیق و سوالات و غیره را تغییر دهید.

6) مناسب ترین روش های تحقیق را انتخاب کنید.

اکنون نوبت به آن رسیده است که شما بررسی کنید که مناسب ترین روش های تحقیق برای انجام پایان نامه شما کدام می باشد. روش‌های تحقیق زیادی وجود دارند که شما می توانید بر اساس آنها کار تحقیقاتی را انجام دهید. این روش‌های تحقیق می‌تواند شامل نظرسنجی ها، مصاحبه ها، آزمایش و خطاها و روش های دیگری شود؛ و لذا شما باید سعی کنید تا بر اساس نوع پژوهشی که دارید مناسب ترین روش را برای نوشتن پایان نامه مشخص کنید.

7) برای انجام پایان نامه یک برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

در این بخش شما باید بررسی کنید که برای پایان نامه که می خواهید انجام دهید باید چگونه برنامه ریزی کنید. این شیوه برنامه ریزی برای شما خیلی مهم است به این دلیل که تعیین کننده کارهایی است که از این به بعد باید انجام دهید. برنامه ریزی که شما انجام می دهید باید بر اساس روش تحقیقی باشد که انتخاب نموده اید. همچنین شما باید بدانید که برنامه ریزی کردن تأثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه کار شما خواهد گذاشت؛ بنابراین باید سعی کنید تا یک برنامه ریزی دقیق و مناسبی داشته باشید.

8) اطلاعاتی را که برای نوشتن پایان نامه مورد نیاز دارید را با استفاده از شیوه های مختلف جمع آوری نمایید.

این مرحله یکی از مهم ترین مرحله های انجام پایان نامه می باشد یعنی مرحله جمع آوری اطلاعات. در این مرحله شما باید اطلاعاتی را که برای پایان نامه اتان مورد نیاز دارید، جمع آوری کنید. در این مرحله شما باید بررسی کنید که برای اینکه پایان نامه به بهترین شکل ممکن انجام شود نیازمند چه اطلاعاتی هستید و بر این اساس باید این اطلاعات را از منابع مختلفی که در این زمینه وجود دارد جمع آوری نمایید.

9) استراتژی های جستجویی برای منابعتان را در صورتی که به نظرتان لازم است تغییر دهید.

در این مرحله ممکن است به نظرتان منابعی که دارید؛ کافی نباشد. بنابراین در صورتی که لازم می‌دانید این منابع را تغییر دهید و سعی نمایید تا برای جستجو کردن برای این منابع نیز استراتژی‌های خودتان را تغییر دهید. این مرحله یکی از مرحله‌های لازم برای اینکار است به این دلیل که وجود منابع مختلف تأثیر زیادی می تواند بر روی شیوه تحقیق داشته باشد و لذا خیلی مهم است که این مرحله را دقیقاً به همان شیوه ای که به نظرتان درست است، انجام دهید.

10) با استفاده از معیارهایی که دارید؛ منابعتان را به خوبی ارزیابی کنید.

همان طور که می‌دانید داشتن منابع مناسب برای انجام پایان نامه یکی از مهم ترین پارامترهایی است که باید مد نظر داشته باشید. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که منابعتان را با استفاده از معیارهایی که در اختیار دارید مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید و در صورتی که به نظرتان منابعی که در اختیار دارید مناسب نمی‌باشند آنها تغییر دهید و در صورتی که به نظرتان مناسب هستند؛ آنها را نگه دارید.

11) منابعی که در اختیار دارید را با دقت بخوانید و در این کار یاداشت‌برداری را فراموش نکنید.

این موضوع برای شما خیلی مهم است زیرایکی از مهم ترین و کلیدی ترین موضوعاتی که در زمینه نوشتن پایان نامه باید همواره مدنظر داشته باشید این است که منابعتان را به خوبی مطالعه کنید. از منابعی که مطالعه می کنید؛ نت‌ها و یادداشت‌هایی از بخش هایی که به نظرتان مناسب است، بردارید و سعی کنید تا منابعی را که مطالعه می کنید با دقت مرور کنید.

12) اطلاعاتی که از منابعی که مطالعه کردیده اید را با اطلاعاتی که خودتان در این زمینه دارید تلفیق کنید.

وقتی که شما به منابع و مراجعی که در این زمینه وجود دارد رجوع می‌کنید، می توانید اطلاعاتی را که در این منابع وجود دارد را بهتر مورد بررسی قرار دهید و این اطلاعات را در کنار اطلاعاتی که خودتان در اختیار دارید قرار دهید و لذا سعی نمایید تا این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهید و از تلفیق کردن این اطلاعات و اطلاعات خودتان به نتیجه گیری های مناسبی دست پیدا کنید.

13) از اطلاعاتی که بدست آورده اید برای پاسخ دادن به سوالات و فرضیات پایان نامه استفاده کنید.

اکنون شما وارد مرحله ای شده اید که در این مرحله باید از اطلاعاتی که بدست آورده اید برای هدف پاسخ دادن به فرضیات پایان نامه استفاده کنید. در این مرحله شما باید سعی کنید تا تمام اطلاعاتی را که در زمینه پایان نامه خودتان بدست آورده اید را بررسی کنید و ببینید که این اطلاعات چگونه می توانند به شما کمک کنند تا در کارهایتان پیروز شوید. در این مرحله شما باید ارتباط مناسبی را میان پیدا کردن پاسخ سوالاتتان و اطلاعاتی که در اختیار دارید بدست آورید.

14) وقتی پاسخ سوالتان را بدست آوردید؛ سعی کنید تا دوباره آن را مرور کنید.

در این مرحله شما به پاسخ سوال رسیده اید ولی هنوز هم کارتان تمام نشده است. در این مرحله شما باید دوباره برگردید و یک مرور کلی را بر روی تمام کارهایی که از ابتدا تا این مرحله می‌خواستید انجام بدهید بکنید. در این مرحله شما باید بررسی کنید که چگونه توانسته اید به پاسخ سوالاتتان برسید و همچنین برای اینکه از پاسخ سوالاتتان اطمینان پیدا کنید باید یک بار دیگر کل کار را مرور کنید.

15) مرحله نهایی: مرحله ارجاع دهی

اکنون دیگر پایان نامه شما کامل شده است و وقت آن رسیده است که شما به ارجاع دهی منابعی که برای این کار مورد استفاده قرار داده اید بپردازید. در این مرحله شما باید با دقت تمام، به تمام منابعی که داشته اید ارجاع دهید. در این مرحله شما باید سعی کنید تا به دقت ببینید که کدامیک از منابع مربوط به کدامیک از مراجع بوده اند و تک تک منابع را مشخص کنید که مربوط به کدامیک از مراجع بوده اند. این مرحله مرحله نهایی کار نگارش پایان نامه شما می باشد.



ليست صفحات
تعداد صفحات : 8
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد
.